نظریه های مهارت حل مسئله

دزوریلا و گلدفرید ، پایه‌گذاران شیوه آموزش حل مسئله طی مقاله‌ای به لزوم آموزش مهارت حل مسئله در برنامه آموزش مهارت‌های فردی تأکید نموده‌اند ( نزو و دزوریلا ، 2001). دزوریلا و گلدفرید (1971) حل مسئله را به عنوان فرایند رفتاری شناختی تعریف کرده اند که می تواند انواعی از پاسخ های متناوب بالقوه سودمند را جهت مقابله با موقعیت های دشوار در اختیار افراد قرار دهد. بدین جهت از اهداف آموزش به مراجعان در مهارت های حل مسئله این می باشد که یک راهبرد جهت سازگاری کلی در اختیار آنان قرار دهد.

ادامه نوشته

تاریخچه روانشناسی در ایران

روانشناسی تحت عنوان علم النفس یا اخلاق ، بیش از هزار سال به عنوان یکی از شاخه‌های اصلی فلسفه در مراکز علمی ایران تدریس شده است. از رازی و ابن سینا و ناصر خسرو تا ملاصدرا کمتر متفکری را سراغ داریم که در آثار خود به این علم نپرداخته است. در آثار این دانشمندان نه تنها مباحث اصلی روانشناسی مانند احساس ، ادراک ، عاطفه ، تفکر ، تخیل و تواناییهای ذهنی مورد بحث قرار گرفته ، بلکه حتی با روشهای تمثیلی و شبه تجربی در مورد

ادامه نوشته

نظریه انتظار و تئوری جذابیت ویکتور وروم

ویکتور ورم در سال 1932 در کانادا متولد شد. او لیسانس و فوق لیسانس خود را از دانشگاه مک گیل کانادا دریافت کرد و دکتری را از دانشگاه میشیگان اخذ نمود. پیش از انتصاب به عنوان استاد تمام وقت و رئیس دانشکده علوم اداری دانشگاه یل در دانشگاه های میشیگان، پنسیلوانیا و «مؤسسه فنی کارنیگی» تدریس می کرد. او سالها است که به عنوان مشاور در شرکتهای بزرگ کار می کند.مهمترین کتاب او «رهبری و تصمیم گیری» است. او کتاب دیگری را در سال 1988 به عنوان «رهبری نوین و مدیریت مشارکتی» نوشت.

ادامه نوشته

نظریه رشد اسنادهای نیکلز

نیکلز ( Nicholls ) و همکارانش یک الگوی رشدی 4 سطحی را در بچه ها در اعتقاد به توانایی و تلاش ذکر کردند. 1- سطح اول اعتقاد بچه ها را قبل از 6 سالگی منعکس می کند، که آنها تلاش و نتیجه آن را با توانایی یکسان فرض می کنند. بچه ها در این مورد نمی توانند بین تلاش و توانایی و نتیجه آنها تفاوت قائل شوند. موفقیت برای آنها یعنی شما

ادامه نوشته

روانشناسی روابط ابژه ای

نظریات روابط ابژه ای را می توان پیامد نظريه سائق فروید دانست (فیست و نیست، ۱۳۸۴). از آنجا که در متون مختلف و توسط نظریه پردازان متعدد این حوزه، اصطلاح روابط با ابژه، به گونه های مختلفی تعریف شده است، تعریف دقیق و جامع آن دشوار است (گرین برگ و میشل،۱۹۸۳).  اما در یک تعریف ساده ، می توان گفت که منظور از روابط با ابژه، روابط بین شخصی است که بر ارتباط میان فرد با " خویشتن" با دیگران یا " ایژه " دلالت دارد (باکال و نیومن، ۱۹۹۵؛ به نقل از میلز والداگ.۱۹۹۹).

ادامه نوشته

روانشناسی روابط فرا زناشویی و خیانت

خیانت زناشویی یکی ازموضوعاتی است که زوج درمانگران به طور مرتب درکار بالینی خود با آن مواجه هستند (ویسمن و وارگس ،۱۹۹۷) .خیانت زناشویی به هرگونه رابطه (جنسی یا عاطفی ) خارج از چارچوب رابطه متعهدانه بین زوج اطلاق می گردد که تأثیر شدیدی بر عملکرد و ثبات رابطه زناشویی دارد (دریگوتاس ، سافستروم و جنتیلیا ،۱۹۹۷). واکنش های عاطفی مختلف مانند افسردگی ،خشم ،سرافکندگی و پریشانی در بسیاری از افراد مراجعه کننده به مراکزروان درمانی ومشاوره، درنتیجه افشای خیانت همسر بوده است (کانو و اولیری ،۲۰۰۰).

ادامه نوشته

انواع ازدواج

ازدواج شکل‌های مختلفی دارد که به علت تفاوت در دیدگاه و فرهنگ افراد صورت می‌گیرد. از طرفی برخی از انواع ازدواج صرفاً به دلیل تفاوت‌های فرهنگی و اجتماعی و یا قومی اتفاق می‌افتند. در نگاهی کلی می‌توانیم انواع و اشکال ازدواج را به ترتیب زیر بیان کنیم:

ادامه نوشته

نظریه های تصور بدنی 1

در این دیدگاه رسانه های غربی به عنوان منبع اولیه ی نارضایتی از بدن محسوب می شوند، که در میان زنان جوان به طور گسترده ای رواج یافته است. براساس این دیدگاه رواج نارضایتی از بدن در میان زنان جوان و حتی مسن از پیامدهای غیرقابل اجتناب پرتره ها (یا نمونه های ایده آل بدنی) به تصویر کشیده شده در رسانه ها است که منجر به رفتارهای ریاضت گونه در میان زنان می شود. تامپسون اشاره می کند که در جوامع غربی تأکید زیادی بر ظاهر فیزیکی است و هنجارهای ثابت و مشخصی برای جذابیت ظاهری وجود دارد و اعتقاد عامه ی مردم این گونه است که شخصیت هایی با جذابیت ظاهری به جایگاه اجتماعی

ادامه نوشته

راهکارهای ایجاد تصویری مثبت از بدن و ظاهر در کودک

ایجاد تصویر مثبت از بدن در کودکان به این معنی نیست که بگذارد فرزندتان هر روز هر چیزی که خواست، مثل هله‌هوله‌ها و خوراکی‌های بی‌ارزش را بخورد، چون نکتهٔ مهم‌تر از تصویر بدنی خوب، سلامت کودک شماست. اما به‌طورکلی، نکات مختلف زیر در ایجاد یک تصویر بدنی مثبت در کودکتان به شما کمک خواهد کرد:

ادامه نوشته

نظریه اسناد شیور

شیور سه نظریه اصلی اسناد را ترکیب کرد و یک نظریه کلی تر از آنها ساخت. نظریه ترکیبی اسناد شیور (1975) می‌باشد که مبتنی بر سه فرض درباره طبیعت انسان است: 1- نخست اینکه رفتارها به صورت تصادفی روی نمی‌دهند ، بلکه سازمان یافته و نظامدارند و قابل پیش‌بینی هستند. 2- دوم اینکه مردم تمایل به درک، تبیین و پیش‌بینی رفتار دیگران دارند و این پیش بینی اگر به طور صحیح انجام گیرد، به شخص امکان می دهد که به طور موثرتری از پس محیط خود برآید.

ادامه نوشته

نظریه اسناد مارتین سلیگمن

این یافته‌ها، سلیگمن را بر آن داشت تا مفهوم جدیدی با نام سبک تبیینی، معرفی کند. او دو سبک تبیینی خوشبینانه و بدبینانه را مطرح کرد. سبک اسنادی بدبینانه: افرادی که خود را در مورد حوادث منفی زندگی سرزنش می‌کنند و معتقدند این حوادث پایدارند و بر همه جنبه‌های زندگی آن‌ ها اثر می‌گذارد. سبک اسنادی خوش‌بینانه: افرادی که تمایل دارند در رویدادهای منفی،‌ دیگران را سرزنش کنند و معتقدند که حوادث ناپایدارند و بر جنبه‌های دیگر زندگی آن‌ ها تأثیر نمی‌گذارند. سبک خوشبینانه، از درماندگی جلوگیری می‌کند. اما سبک بدبینانه، درماندگی را به تمام جنبه‌های زندگی گسترش می‌دهد. بدبین‌ها باور دارند که اعمالشان پیامد ناچیزی دارد. به همین خاطر به احتمال بسیار کمی، به دنبال تغییر در رفتار و سبک زندگی خود می‌روند.

ادامه نوشته

نظریه خانواده درمانی گسترده موری بوون

موری بوون و نظریه سیستم های خانواده او نقطه شروع مطالعه  خانواده نوع بشرو درمان خانواده است یکی ازپیشگامان درنهضت خانواده بوون بود که نظریه عملکرد انسان را شکل دادکه بر استعداد مورثی  انسان ها برای رشد و تغییر تاکید میکرد  مطالعات بوون برای همیشه شیوه ی تفکر مارادرموردانسان ها تغییرداد همانگونه داروین چشم انداز مارادرموردتحول تغییر  داد.نظریه ی او باویژگی های :ظریف .کامل. رادیکال. جامع .عقلانی.پیشگام.تاثیرگذاروجهش مفهومی آراسته شده است .

ادامه نوشته

نظریه های روانشناختی ویرجینیا ستیر

ویرجینیا ستیر یک مددکار اجتماعی موفق است. او در ایران با کتاب بی نظیرش با نام "آدمسازی در روانشناسی خانواده" ترجمه بهروز بیرشک مشهور شد. خیلی از افرادی که در رشته های یاورانه فعالیت دارند اندیشه های ستیر را با کتاب معروفش شناخته و او را پیشگام خانواده درمانی می نامند. اما او افکارو اندیشه های بزرگی دارد، وسعت اندیشه های او به پهنای صلح و انسانیت است، شایدبتوان چنین ادعا کرد که سخنان ویرجینیا ستیر زمان و مكان ندارد .

ادامه نوشته

نظریه های اختلال هویت جنسی

اختلال هویت جنسی در مواردی اتفاق می‌افتد که احساس فرد نسبت به دختر یا پسر بودنش با جنسیت زیستی او ناسازگار باشد. برای مثال فردی که دارای بدن کاملا مردانه است و اندام جنسی مردانه دارد، دائم احساس می‌کند که یک زن است. چنین شخصی میل شدید به داشتن بدن زنانه دارد. همچنین ترجیح می‌دهد دیگران او را به عنوان یک زن بشناسند.

ادامه نوشته

نظریه های جامعه پذیری جنسی

چشم ­انداز اصلی نظریه ­های روانکاوانه این است که هویت جنسیتی نخستین‌بار از آگاهی تناسلی و سپس از طریق ضرورت روان شناختی برای یکی ­انگاری خود با پدر/مادر همجنس پرورش می­ یابد. در نظریۀ زیگموند فروید، رشد هویت جنسیتی با آگاهی فرد نسبت به اندام‌های تناسلی آغاز می ­شود. یکی­انگاری خود با پدر/مادر همجنس از رهگذر فرایندهای روان­ جنسی پیچیده­ای صورت می­ گیرد که ترس از مداخلۀ پدر که رهاورد میل کودک به مادر است آن را پیش می­ برد. به دلیل خیال­ پردازی­ های روان­ شناختی مختلف دختران و پسران دربارۀ روابط­شان با والدین، پسران سرانجام خود را با پدران خود و دختران خود را با مادران خود هم­جنسیت می­ انگارند به این منظور که هویت جنسیتی خودشان را تثبیت کنند.

ادامه نوشته

نظریه های رشد نقش جنسی

هیچ نظریه ای به اندازه نظریه فروید در مورد نحوه ایجاد رفتارهای جنسی جنجالی نبوده است. طبق نظر فروید (۱۹۲۴) نقش های جنسی محصول رویدادهای مرحله آلتی هستند. پسرها و دخترها تا اوایل مقطع کودکی تجربه های روانی جنسی مشابهی دارند، اما در مرحله آلتی، قضیه عقده ادیپ پیش می آید. در این مرحله پسر بچه ها نسبت به مادرشان احساسات جنسی پیدا می کنند و پدرشان را در جلب محبت مادرشان، رقیب خود می دانند و از پدرشان متنفر می شوند. اما پسر بچه از این می ترسد که پدرش به احساس او در مورد خودش پی ببرد و به عنوان انتقام و مقابله به مثل او را اخته کند. در عین حال، پدر به

ادامه نوشته

نظریه های رشد هویت جنسی

هویت جنسی به احساس مردانگی یا زنانگی افراد اشاره دارد که عوامل زیستی، شناختی، اجتماعی می‌توانند در آن نقش داشته باشند. افراد به شیوه‌های مختلفی مانند رفتارهای بیرونی این نقش جنسی را از خود نشان می‌دهند. هویت جنسی تاثیر زیادی بر کل زندگی فرد از کودکی تا بزرگسالی می‌گذارد و در صورتی که هویت جنسی ناقص شکل بگیرد منجر به اختلال هویت جنسی می‌شود که در آن افراد نارضایتی از جنسیت و تمایل به برخورداری از بدن جنس مخالف را از خود نشان می‌دهند. به همین دلیل شناخت عوامل تاثیر گذار از اهمیت بسزایی برخوردار است.

ادامه نوشته

نظریه های روانشناسی هویت

برای روشن تر شدن مفهوم هویت، فهرستی از مفاهیمي‌را که گروهی از روان شناسان از جمله برون (1978) وکوته و لوین (2008) و واترمن (2009) ارائه کرده اند بیان مي‌شود.هویت ریشه حس بنیادی تداوم و تمایز را فراهم مي‌سازد.هویت پاسخی آشکار و یا ناآشکار به پرسش " من کیستم؟" است.مفهومي‌است که با توجه به فرهنگ فرد، ایدئولوژی مخصوص او و انتظارات جامعه از او شکل مي‌گیرد.مفهومي‌که منجر به تعهدی دیر پای ولی منعطف در حوزه های شغلی، جنسی و مذهبی و سیاسی مي‌شود.مفهومي‌است که حسی از ثبات و صداقت را ایجاد مي‌کند.در عمق بیشتر، احساسات نیمه هشیار، ریشه داشتن، خوب

ادامه نوشته

امنیت و احساس امنیت

امنیت اساسی ترین نیاز و رمز توسعه و بقای نظام و جامعه است. انسان بدون امنیت دچار هرج و مرج و آشوب طلبی می‌شود و همچنین مردم نمی توانند نیازهای ساده روزمره خود را تامین کنند. امنیت نعمت بزرگ الهی است که شرط پیشرفت جوامع و زمینه حرکت عظیم یک ملت است. آدمی باتجربه دریافته است که امنیت و آسایش و رفاه که در سایه امنیت آسایش دیگران است یعنی اینکه امنیت در درون شبکه های ارتباطی انسان ها شکل می گیرد. امنیت مفهوم بسیار عمیق است که بارها از آن، در قرآن یادآوری شده است و حتی در مواردی در قرآن از آن به عنوان عطیه الهی در جامعه مورد تذکر قرار دادهاست.

ادامه نوشته

نظریه های کیفیت زندگی زناشویی

کيفيت زندگی زناشويی به احساس عينی از خشنودی، رضايت و لذت تجربه شده توسط زن و يا مرد برمی‌گردد، وقتی كه همه جنبه‌های مشترك زندگي‌شان را در نظر بگيرند (اليس،2004). کيفيت زندگی زناشويي را بيشتر به صورت نگرش‌ها يا احساسات كلي فرد دربارة همسر و رابطه‌اش تعريف مي‌كنند. يعني کيفيت زندگی زناشويي يك پديدة درون‌فردي و يك برداشت فردي از همسر و رابطه است. چنين تعريفي از کيفيت زندگی زناشويي، نشانگر آن است كه کيفيت زندگی زناشویی يك مفهوم تك‌بعدي و بيانگر ارزيابي كلي فرد درباره همسر و رابطه‌اش است.

ادامه نوشته

نظریه های روانشناسی تفکر انتقادی

نظریۀ انتقادی ابتدا توسط نظریه پردازان اروپایی مانند هورکهایمر، آدورنو و هابرماس در موسسه تحقیقات اجتماعی در سال 1923 در دانشگاه فرانکفورت آلمان شکل گرفت. از آغاز تاکید بیشتر این موسسه بر زمینه های تاریخی و علمی بود تا فعالیت های سیاسی. به هنگام مدیریت ماکس هورکهایمر از سال 1930، موسسه بیشتر به روابط میان فلسفۀ اجتماعی و علم به ویژه به پژوهش های میان رشته ای متمرکز شد. با روی کار آمدن نازی ها در سال 1933، موسسه چندبار مجبور به نقل مکان شد، در سال 1933 به شهر ژنو سوئیس نقل مکان نمودند. سپس در سال 1935 از سوئیس به نیویورک رفتند و در نهایت در سال1941 به کالیفرنیا رسیدند و تا چندین دهه همانجا ماندگار شدند. البته موسسه در سال 1953 دوباره به دانشگاه فرانکفورت بازگشت و در سال 1955 تئودور

ادامه نوشته

نظریه های رضایت از زندگی

آن‌گونه كه از قدیمی ترین قانون مدوّن و ساخته دست بشر یعنی «قانون حمورابی» استنباط می شود خانواده اساسی اجتماعی بوده و روابط بین زن و شوهر مورد توجه قرار گرفته است. روابط زن و شوهر در گذر سده ها و بر اساس فرهنگ‌های زمان‌های مختلف، دگرگون شده است. در جامعه گذشته که دارای قواعد خشک و مستبدانه بود روابط مردم در قالب مافوق و زیردست برقرار بود، پدر خانه قدرت برتر به حساب می آمد و مادر مطیع او و فرزندان مطیع هر دو بودند. جامعه خوب و سازمان یافته بود و هر کس به نقش خود در جامعه واقف بود. اگر جامعه همان ساختار را حفظ می کرد بسیاری از مشکلات عمده ی امروزی به

ادامه نوشته

تفاوت روانشناسی زنان فروید و کارل هورنای

دکتر هورنای تمامی ابعاد رویکرد مثبت خود را نسبت به روانکاوی در حین پروردن نظریاتش درباره روان شناسی زنان مدنظر قرار داده و به کار بسته است. او در فرار از زنانگی به نظریه من در باب رشد زن ارجاع می دهد. در انکار واژن از عبارت روان شناسی زنان به عنوان یک کل استفاده و از فروید و هلن دویچ انتقاد می کند. هورنای در این مقاله

ادامه نوشته

نظریه های معنای زندگی

پرسش از «معنای زندگی» و تلاش برای پاسخ گویی به آن، یکی از مهم ترین دغدغه های فکری آدمی از دیرباز تاکنون است. برخی معتقدند پژوهش در باب معنای زندگی درواقع پژوهش در باب «غایت» یا «هدف» زندگی است. در تعریف معنای زندگی باید گفت زندگی برای مردم زمانی معنادار است که آنها بتوانند الگو یا هدفی را در رویدادهای زندگی برای خود در نظر بگیرند. در نقطه مقابل زندگی زمانی بی معنا است که به نظر برسد همه چیز فرو ریخته است و نمی توان هیچ احساسی را در ماورای آنچه انجام می شود یا رویدادهای که در

ادامه نوشته

نظریه خانواده درمانی استراتژیک جی هی لی

جی هی لی یکی از افراد مهم در ایجاد نظریه خانوادگی سیستمیک و خانواده درمانی راهبردی یا استراتژیک است. زیرا خانواده درمانی استراتژیک صاحبنظران سرشناسی مانند: پاول واتسلاویک، جان ویکلند و کلومدنز دارد. در این میان جی هی لی برجسته است. او با سه نفری که بیشترین تاثیر را بر روی تکامل خانواده درمانی داشتند کارکرد: میلتون اریکسون،گریگوری بیتسو،سالوادور مینوچین. جی هی لی مدافع خانواده درمانی در زمینه های تخصصی و عمومی بوده است. او با میلتون اریکسون، گریگری بیتسون، و سالوادور مینوچین فعالیت کرده

ادامه نوشته

نظریه خانواده درمانی سالوادور مینوچین

مینوچین و همکارانش برای تغییر ساختار خانواده به تحقیق پرداختند تا برای این منظور روش های درمانی جدیدی را ارائه دهند. مینوچین در سال ۱۹۷۴ کتاب خانواده و خانواده درمانی را منتشر نمود و نظریه های خود را در این کتاب ارائه نمود. مینوچین و همکارانش (1984) که به ناکارایی فنون سنتی روانپزشکی کودک و روشهای روانکاوی پی برده بودن روشهای مداخلاتی مختصر، مستقیم و عمل گرایانه فراوانی ابداع کردند که با استفاده از آن می توانست بافت خانواده را از طریق بازسازیی خانواده تغییر دهند. تجربه ویلت ویک و نیاز خانواده به سازماندهی مجدد و نیاز به نوعی سلسله مراتب در میان اعضای خانواده ، سنگ بنای خانواده درمانی ساخت گرا را بنیان گذاشت.

ادامه نوشته

نظریه نیازهای روانشناختی جولیان راتر

نظریه راتر ( Julian Rotter ) بین نیازها و اهداف، تمایز قایل می شود. وقتی تاکید روی محیط است، راتر از اهداف، حرف می زند و وقتی تاکید روی فرد است، راتر از نیازها، صحبت می کند. این دو مولفه، فقط از نظر معنی متمایز می‌شوند. در نظریه راتر ، نیازها هستند که به رفتار ما جهت می‌دهند و حالتی از محرومیت یا برانگیختگی نیستند. نیازها به نوعی اهداف، محسوب می‌شوند و نیازها مجموعه‌ای از رفتار‌های ما هستند که ما را به سمت هدف خاصی که در نظر داریم سوق می دهند. راتر برخلاف اسکینر، حالت‌های درونی نظیر نیازها، اهداف و انتظارات را در نظریه‌اش، مورد توجه قرار می دهد.

ادامه نوشته

نظریه نیازهای دیوید مک کللند

دیوید کلارنس مک کله لند ( David Clarence McClelland ) در نیویورک دیده به جهان گشود، در ۱۹۳۸ وارد دانشگاه وسلیان (Wesleyan) شد سپس مدرک فوق لیسانس روانشناسی را از دانشگاه میسوری دریافت نمود، در سال ۱۹۴۱ موفق به دریافت دکترای خود از دانشگاه یال (Yale) شد و در ۱۹۶۳ به عنوان مشاور ارزیابی و استخدام در مک بر (McBer) آغاز کرد. تحقیقات وی در زمینه ضریب هوشی و شخصیت در مجله روانشناسان آمریکا به چاپ رسید و بیشتر روی روابط و انگیزش متمرکز گردید. در ۱۹۵۶ کرسی استادی دانشگاه وسلیان را کسب نمود و همچنین عضو هیئت علمی دانشگاه هاروارد گردید وی در ۲۷ مارس ۱۹۹۸ دیده از جهان فروبست.

ادامه نوشته

نظریه شش کلاه تفکر ادوارد دوبونو

ادوارد دوبونو در کتاب « شش کلاه تفکر » روشی را برای فکر کردن گروهی پیشنهاد می‌دهد. هدف از این روش نظم بخشیدن به تفکر، یافتن راه‌های خلاقانه، طبقه‌بندی، اولویت‌بندی و تصمیم‌گیری صحیح است. در این روش یک نفر به عنوان مدیر جلسه کلاه آبی به سر می‌گذارد. دیگر اعضای گروه ابتدا با کلاه سفید حاضر می‌شوند و سپس در پایان هر محله کلاه خود را با رنگ دیگری عوض می‌کنند. رنگ کلاه‌ها مفهوم نمادین دارد.

ادامه نوشته

نظریه ها و مدل های مختلف سرمایه روانشناختی

سرمایه روان‌شناختی یکی از موضوع‌های پژوهشی جدید مورد توجه پژوهشگران رفتار سازمانی و منابع انسانی است.در گذشته رویکرد بسیاری از روان‌شناسان و پژوهشگران رفتار سازمانی برنقاط ضعف کارکنان و آسیب شناسی رفتارهای آنان به منظور ارائه راهکارهای مناسب برای کاهش نقاط ضعف آنان متمرکز بود و به توانمندی‌ها و جنبه‌های مثبت رفتارکارکنان توجهی نمی‌شد، ولی با ظهور نهضت روان‌شناسی مثبت‌گرا در دهه 90، این رویکرد به سوی مثبت‌گرایی و تأکید برجنبه‌های مثبت رفتاری تغییر جهت داد و رویکردهای رفتار سازمانی مثبت‌گرا، سرمایه روان‌شناختی و رهبری مثبت‌گرا مطرح گردید. سرمایه روان‌شناختی

ادامه نوشته

نارضایتی بدنی

نارضایتی از این تصویر بدنی پیامدهایی چون اضطراب، افسردگی، انزوای اجتماعی، اختلالات روانی، تضعیف خودپنداره و عزت نفس را در پی خواهد داشت (برونل، 1991). یکی از پیامدهای فشار اجتماعی-فرهنگی برای لاغر بودن این است که برخی دخترها و زن های جوان سوگیری ادراکی بسیار مزاحم و فراگیر را درباره اینکه چقدر” چاق” هستند پرورش می دهند، و در مقابل افراد جوانی که جدای از دنیای مدرن زندگی می کنند، تصویر بدن تحریف شده نشان نمی دهند (پلات و همکاران،۲۰۰۰؛ به نقل از باچر،۲۰۰۷). این یافته از این عقیده حمایت میکند که تاثیرات اجتماعی _فرهنگی در ایجاد اختلاف بین نحوه ای که دختران و زنان جوان بدن خود را اندازه می گیرند و شکل زنانه “آرمانی” که در رسانه های گروهی ارائه می شود دخالت دارند. این سوگیری های ادراکی باعث می شود که دخترها و زنها باور کنند که مردان بدن های

ادامه نوشته

نظریه رضایت زناشویی کارل هورنای

هورناي از کسانی است که بر نظریه فروید انتقاد وارد کرده است و ارتباطی میان احساس محبت و غرایز جنسی آن طور که فروید معتقد بود ، نمی دید . او در این باره می گوید :" درهر صورت تجربه نشان می دهد که ارتباط بین محبت و تمایل جنسی یک ارتباط حتمی، ضروري و همیشگی نیست؛ یعنی نمی شود گفت که این دو، یک پدیده هستند یا ریشه و محرك واحدي دارند. هورنای در مورد رابطه بین محبت و تمایل جنسی معتقد بود که محبت پدیده اي کاملاً جدا از تمایل جنسی است که می توان گفت تنها دربعضی موارد با یکدیگر

ادامه نوشته