نظریه های روانکاوی دبورا لیوینسون

دبورا لیوینسون (Deborah L. Levinson) یکی از روانکاوان و پژوهشگران برجسته در حوزه روانکاوی و روانشناسی است که در زمینه نظریه‌های روانکاوی، به ویژه در زمینه‌های مربوط به روابط بین فردی، تعارضات عاطفی و رشد شخصیت، کارهای مهمی انجام داده است. او به‌ویژه به توسعه و تبیین نظریه‌های مرتبط با روابط میان‌فردی و تأثیرات آن‌ها بر سلامت روان و شخصیت افراد پرداخته است. لیوینسون به‌عنوان یک روانکاو، نظریه‌های کلاسیک روانکاوی را با مفاهیم جدیدتر ترکیب کرده و بر اهمیت فهم عمیق‌تری از فرایندهای روانی و عاطفی تأکید دارد. او به تأثیرات تجربیات اولیه در دوران کودکی بر شکل‌گیری ساختارهای شخصیتی و نحوه تعاملات عاطفی در بزرگ‌سالی می‌پردازد

ادامه نوشته

نظریه های روانکاوی پیتر فوناگی

پیتر فوناگی (Peter Fonagy) یکی از روانشناسان و روانکاوان معاصر است که به‌ویژه در زمینه نظریه‌های روانکاوی و روانشناسی رشد کودکان شناخته شده است. او به‌طور خاص بر روی مفاهیم مرتبط با «ذهن‌خوانی» (Mentalization) و تأثیر آن بر روابط انسانی و سلامت روانی تمرکز کرده است. پیتر فوناگی در سال 1952 در مجارستان به دنیا آمد. او در سنین جوانی به انگلستان مهاجرت کرد. او تحصیلات خود را در رشته‌های روانشناسی و روانکاوی آغاز کرد و به‌دلیل علاقه‌اش به روانشناسی و روانکاوی، به ادامه تحصیل در این زمینه پرداخت. فوناگی در مؤسسات و دانشگاه‌های معتبر انگلیس مشغول به کار شد و تحقیقات گسترده‌ای در زمینه‌های مختلف انجام داد.

ادامه نوشته

نظریه جدایی-فردیت مارگارت ماهلر

نظریه جدایی-فردیت (Separation-Individuation) که توسط مارگارت ماهلر (Margaret Mahler) توسعه یافته، یکی از نظریات مهم در روانشناسی رشد و روانکاوی کودک است. این نظریه به بررسی مراحل رشد عاطفی و روانی کودکان و فرآیندهای مرتبط با جدایی از والدین و شکل‌گیری هویت فردی می‌پردازد. ماهلر در طول سال‌های کار خود به‌عنوان یک روانکاو، مشاهدات و تجربیات بالینی زیادی از کودکان و خانواده‌هایشان داشت. او با بررسی رفتار و واکنش‌های کودکان در شرایط مختلف، به الگوهای خاصی در رشد عاطفی و روانی دست یافت. ماهلر تحت تأثیر نظریات زیگموند فروید و دیگر روانکاوان معاصر قرار داشت. نظریه‌های مربوط به رشد شخصیت و تأثیرات روابط اولیه در نظریه‌های فروید و دیگران، زمینه‌ساز تفکرات ماهاوی در مورد جدایی و فردیت بودند. او نظریات فروید را در زمینه کودک و روابط اولیه توسعه داد و به آن‌ها بُعد جدیدی اضافه کرد.

ادامه نوشته