تیپ های شخصیت بزهکاران ادوارد زلیگ

«ادوارد زلیگ» (Edward Sutherland Zelig) یکی از نظریه‌پردازان برجسته در حوزه جرم‌شناسی و جامعه‌شناسی است که به خصوص در زمینه تیپ‌شناسی بزهکاران و تحلیل رفتارهای جنایی شناخته می‌شود. او بر این باور بود که تحلیل رفتارهای مجرمانه نباید صرفاً بر اساس خصوصیات فردی یا وقایع جرم انجام شود بلکه باید مجموعه‌ای از عوامل شخصیتی، اجتماعی و روانی را در نظر گرفت. ارائه تیپ‌شناسی هشت‌گانه بزهکاران که در آن انواع مختلف شخصیت‌ها و انگیزه‌های بزهکارانه را دسته‌بندی کرده است. این رویکرد به درک بهتر پیچیدگی رفتارهای جنایی کمک می‌کند. نظریات زلیگ در مطالعات جرم‌شناسی کاربرد فراوانی دارد و به برنامه‌های پیشگیری و اصلاح مجرمان کمک می‌کند .

ادامه نوشته

تیپ‌ شناسی بزهکاران ژیبون

تیپ‌شناسی ژیبون (Jibone) به تحلیل رفتارهای بزهکارانه با تأکید بر نقش‌های اجتماعی و تعاملات اجتماعی می‌پردازد. این تیپ‌شناسی به ما کمک می‌کند تا درک بهتری از انواع مختلف جنایتکاران و عوامل مؤثر بر رفتارهای بزهکارانه پیدا کنیم. در اینجا به توضیح چهار متغیر کلیدی که در این تیپ‌شناسی مطرح شده و ۱۵ تیپ مختلف جنایتکاران اشاره می‌شود: در تیپ‌شناسی ژیبون، چهار متغیر اصلی به عنوان پایه‌ای برای شناسایی و تحلیل رفتارهای بزهکارانه و جنایتکاران معرفی شده است. این متغیرها به ما کمک می‌کنند تا رفتارهای بزهکارانه را در بسترهای اجتماعی و فردی درک کنیم. 1- رفتار بزهکار 2- هیات تعامل ها 3- تصاویر خود 4- طرز تلقی و برخورد

ادامه نوشته

تیپ های شخصیت بزهکاران رباک

طبقه‌بندی رباک (Rabbak) در زمینه جرم‌شناسی به شناسایی تیپ‌های مختلف جنایتکاران بر اساس نوع و تعداد جرایم مرتبط با آن‌ها می‌پردازد. این دسته‌بندی می‌تواند به درک بهتر رفتارهای بزهکارانه و ویژگی‌های جنایتکاران کمک کند. در زیر به توضیح سه تیپ اصلی که رباک شناسایی کرده است، می‌پردازیم: 1- تیپ با جرم واحد 2- تیپ با دو جرم 3- تیپ با سه جرم

ادامه نوشته

تیپ شناسی بزهکاران لینواسمیت و دون هام

لینواسمیت (Linnaeus Smith) و دون هام (Dunham) به عنوان دو محقق برجسته در زمینه جرم‌شناسی و جامعه‌شناسی به ما کمک می‌کند تا درک بهتری از نظریات آن‌ها و تأثیر آن‌ها بر مطالعه بزهکاری پیدا کنیم. تیپ‌شناسی لینواسمیت و دون هام به بررسی تفاوت‌های میان جنایتکاران اجتماعی و فردی می‌پردازد و بر اساس این تفاوت‌ها، ویژگی‌های خاص هر گروه را تشریح می‌کند. در اینجا به توضیح این تیپ‌شناسی و ویژگی‌های مربوط به هر گروه می‌پردازیم: 1. جنایتکاران اجتماعی 2. جنایتکاران فردی

ادامه نوشته

تیپ‌ شناسی بزهکاران التاریلا

تیپ‌شناسی التاریلا (Taltirella) به بررسی بزهکاری غیر عمدی و دسته‌بندی بزهکاران در این زمینه می‌پردازد. این نظریه‌پرداز جرم شناس به سه گروه اصلی از بزهکاران غیر عمدی اشاره می‌کند که هر یک ویژگی‌های خاص خود را دارند. در ادامه به توضیح هر یک از این گروه‌ها می‌پردازیم: 1- کسانی که به بی احتیاطی آنها از تظاهرات پرخاش جویی است . 2- کسانی که رفتار بزهکارانه آنها ناشی از بی استعدادی است . 3- کسانی که برحسب اتفاق به نقض حکم حقوقی برانگیخته شده اند .

ادامه نوشته

تیپ‌ شناسی بزهکاران موک شیلی

تیپ‌شناسی موک شیلی (Mook Shilly) در زمینه بزهکاری و شخصیت‌های جنایی، به دسته‌بندی‌های مختلفی از بزهکاران می‌پردازد. این تیپ‌شناسی به دو گروه اصلی تقسیم می‌شود: بزهکاران دروغی و بزهکاران حقیقی. در حالی که بزهکاران دروغی بیشتر تحت تأثیر اختلالات روانی یا جسمی قرار دارند، بزهکاران حقیقی به عنوان افرادی به نظر می‌رسند که از نظر اجتماعی قابل قبول هستند اما در واقع دارای فساد اخلاقی و اجتماعی هستند.

ادامه نوشته

تیپ شناسی بزهکاران هانس کریستین آندرسن

هانس کریستن آندرسن (Hans Christian Andersen) شاعر، قصه‌پرداز و نمایش‌نویس مشهور دانمارکی پدیدآورنده‌ 160 داستان و افسانه‌، ۸۰۰ قطعه شعر و ۶ رمان است. مبنای شخصیت پردازی آندرسن در داستان هایش همین تیپ شناسی شخصیت اوست . در سال 2000 نیز اروین اندرسن و براندن دونِی آزمونی را طراحی کردن که تیپ شخصیت بازی شما را مشخص می کند . هانس کریستن آندرسن در ۲ آوریل ۱۸۰۵ در شهر اودنسه، دانمارک به دنیا آمد. او فرزند یک کفاش و یک مادر کارگر بود. خانواده او از نظر مالی در شرایط سختی زندگی می‌کردند و آندرسن در کودکی با فقر و مشکلات اقتصادی آشنا شد.

ادامه نوشته

تیپ شناسی بزهکاران مایکل آرژیل

مایکل آرژیل (Michael Argyle) یک روان‌شناس و محقق برجسته بریتانیایی است که در زمینه‌های مختلفی از جمله روانشناسی اجتماعی، ارتباطات و شخصیت شناسی فعالیت کرده است. او در تاریخ ۲۶ سپتامبر ۱۹۲۵ در لندن به دنیا آمد و در سال ۲۰۰۲ درگذشت. زندگی و کارهای او تأثیر بسزایی بر روان‌شناسی و علوم اجتماعی داشتند. او به ویژه به خاطر کارهایش در زمینه روانشناسی بزهکاری و تیپ‌شناسی بزهکاران شناخته می‌شود. آرژیل چهار تیپ بزهکار را شناسایی کرد که شامل “ناسازگاری من برتر”، “همانندسازی با گمراهان”، “ضعف کنترل خود” و “فقدان عاطفه” بودند. این دسته‌بندی‌ها به درک بهتر رفتارهای بزهکارانه کمک کردند.

ادامه نوشته

تیپ شناسی برهکاران کیت فریدلندر

کیت فریدلندر (Kate Friedlander) یک روانکاو پیشگام است که در زمینه روانشناسی و جرم‌شناسی فعالیت کرده و به تحلیل شخصیت بزهکاران پرداخته است. کیت فریدلندر بر اساس تئوری روان‌کاوی، بزهکاران را به سه گروه تقسیم می‌کند: مجرمان با منش ضد اجتماعی: افرادی که رفتارهای ضد اجتماعی دارند و این رفتارها به صورت پایدار در آنها وجود دارد. مجرمان با اختلال‌های عضوی: افرادی که به دلیل اختلالات جسمی یا عصبی به رفتارهای بزهکارانه روی می‌آورند. مجرمان با اختلال‌های پسیکوپاتیک: کسانی که دارای اختلالات شخصیت هستند و رفتارهای جنایی را تحت تأثیر این اختلالات انجام می‌دهند.

ادامه نوشته

نظریه های جنسی پاتریشیا گاردنر

پاتریشیا گاردنر (Patricia Gowaty) یکی از زیست‌شناسان و محققان برجسته در زمینه انتخاب جنسی و رفتارهای اجتماعی و جنسی در جانداران است. او به ویژه بر روی چگونگی تأثیر انتخاب جنسی بر رفتارهای اجتماعی و جنسی در گونه‌های مختلف تمرکز کرده و تحقیقات ارزشمندی را در این زمینه ارائه داده است. پاتریشیا گاردنر مدرک دکترای خود را در زیست‌شناسی از دانشگاه کالیفرنیا در لس آنجلس (UCLA) دریافت کرد. او در آنجا به مطالعه رفتارهای اجتماعی و انتخاب جنسی در گونه‌های مختلف حیوانات پرداخت.

ادامه نوشته

نظریه های روانشناسی جنسی جفری میلر

جفری میلر (Geoffrey Miller) یکی از روان‌شناسان و نظریه‌پردازان برجسته در زمینه روان‌شناسی تکاملی و انتخاب جنسی است. او به‌ویژه به دلیل کارهایش در زمینه تأثیر انتخاب جنسی بر رفتارها و ویژگی‌های انسانی شناخته شده است. در کتاب معروف خود با عنوان “تکامل جنسی” (Sexual Selection)، میلر به بررسی نقش انتخاب جنسی در شکل‌گیری ویژگی‌های جذابیت و رفتارهای انسانی می‌پردازد. جفری میلر با آثار و نظریات خود در زمینه انتخاب جنسی و تأثیر آن بر رفتارهای انسانی و ویژگی‌های جذابیت، به درک عمیق‌تری از روان‌شناسی انسانی و روابط بین فردی کمک کرده است. نظریات او به ما این امکان را می‌دهند که جنبه‌های مختلف جذابیت و انتخاب همتای جنسی را از منظر تکاملی و فرهنگی بررسی کنیم.

ادامه نوشته

مدل‌های کاری و تجربیات اولیه دلبستگی

مدل‌های کاری و تجربیات اولیه وابستگی مفاهیمی هستند که در نظریه وابستگی (Attachment Theory) به‌ویژه توسط جان بولبی (John Bowlby) و مری آینزورث (Mary Ainsworth) توسعه یافته‌اند. این نظریه به بررسی چگونگی شکل‌گیری روابط عاطفی و اجتماعی بین کودکان و مراقبانشان (معمولاً والدین) و تأثیر این روابط بر رفتارهای اجتماعی و عاطفی در بزرگسالی می‌پردازد. مدل‌های کاری و تجربیات اولیه در نظریه‌های وابستگی و انتخاب جنسی تأثیرات عمیقی بر رفتارهای اجتماعی و جنسی فرد دارند. این مفاهیم به ما کمک می‌کنند تا درک بهتری از نحوه شکل‌گیری روابط عاطفی و اجتماعی در طول زندگی داشته باشیم.

ادامه نوشته

نظریه های روانشناسی جنسی مایکل گودال

مایکل گودال (Michael Ghiselin) یک زیست‌شناس و نظریه‌پرداز در حوزه انتخاب جنسی و رفتارشناسی است . مایکل گودال و کارهایش در زمینه انتخاب جنسی و تأثیر آن بر رفتارهای اجتماعی و جنسی به ما کمک می‌کند تا درک بهتری از تعاملات پیچیده بین موجودات زنده و فرآیندهای تکاملی داشته باشیم. این نظریات نشان می‌دهند که انتخاب جنسی نه تنها بر ویژگی‌های فیزیکی تأثیر می‌گذارد، بلکه بر رفتارهای اجتماعی و ساختارهای جمعیتی نیز نقش مهمی ایفا می‌کند.

ادامه نوشته

نظریه انتخاب جنسی

نظریه انتخاب جنسی (Sexual Selection) به عنوان یکی از مفاهیم کلیدی در نظریه تکامل، توسط چندین نظریه‌پرداز و محقق در طول تاریخ توسعه یافته است. نظریه انتخاب جنسی که توسط چارلز داروین معرفی شده و به توصیف چگونگی شکل‌گیری ویژگی‌های جنسی و رفتارهای مرتبط با جلب همتایان می‌پردازد. نظریه انتخاب جنسی یک چارچوب نظری قوی برای درک رفتارهای جنسی و روابط انسانی فراهم می‌کند. این نظریه به ما کمک می‌کند تا بفهمیم چگونه ویژگی‌های جذابیت و رفتارهای اجتماعی می‌توانند تحت تأثیر فرآیندهای انتخاب طبیعی و انتخاب جنسی شکل بگیرند. با این حال، لازم است توجه داشته باشیم که انتخاب جنسی نه تنها به عوامل زیستی، بلکه به عوامل فرهنگی و اجتماعی نیز وابسته است.

ادامه نوشته

نظریه های تکاملی جنسی سوزان بلک‌مور

سوزان بلک‌مور (Susan Blackmore) یک روان‌شناس و نویسنده شناخته‌شده در زمینه روان‌شناسی تکاملی و فرهنگ است. او به‌ویژه به خاطر کارهایش در حوزه‌های مرتبط با آگاهی، فرهنگ و تمایلات جنسی شناخته می‌شود. سوزان بلک‌مور با رویکردهای تکاملی و تحلیل‌های فرهنگی به بررسی تمایلات جنسی و رفتارهای انسانی پرداخته و تأثیرات زیستی و فرهنگی را بر این رفتارها مورد مطالعه قرار داده است. آثار او به‌ویژه در زمینه روان‌شناسی تکاملی و فرهنگ، به درک عمیق‌تری از عوامل مؤثر بر تمایلات جنسی و رفتارهای انسانی کمک کرده است.

ادامه نوشته

نظریه های جنسی مگنوس هیرشفلد

مگنوس هیرشفلد ( Magnus Hirschfeld ) متولد ۱۴ فوریه ۱۸۶۸ در شهر کاسل (Kassel) در آلمان و متوفای ۱۴ مه ۱۹۳۵ در پاریس ، پزشک و متخصص سکسولوژی آلمانی که از حقوق افراد همجنس‌گرا و تراجنسیتی حمایت می‌کرد. او از یک خانواده یهودی بود و در جوانی به تحصیلات خود در زمینه پزشکی و علوم اجتماعی ادامه داد. هیرشفلد در دانشگاه‌های برلین و فرایبورگ تحصیل کرد و در نهایت در سال ۱۸۹۲ مدرک دکترای پزشکی خود را دریافت کرد. هیرشفلد هرگز ازدواج نکرد و به‌عنوان یک فرد همجنس‌گرا شناخته می‌شد. او در زندگی شخصی‌اش به شدت تحت فشارهای اجتماعی بود و به دلیل فعالیت‌هایش در زمینه حقوق همجنس‌گرایان، به انتقادات و مشکلاتی دچار شد.

ادامه نوشته

نظریه یادگیری هری هارلو و آزمایش های ایشان روی میمون ها

هری هارلو (Harry Harlow) یکی از روان‌شناسان مشهور قرن بیستم است که به‌ویژه به خاطر تحقیقاتش در زمینه یادگیری و روابط عاطفی در میمون‌ها شناخته می‌شود. او در تاریخ ۲۹ اکتبر ۱۹۰۵ به دنیا آمد و در ۶ دسامبر ۱۹۸۱ درگذشت. هارلو به عنوان یکی از پیشگامان در مطالعه وابستگی عاطفی و یادگیری اجتماعی شناخته می‌شود و کارهای او تأثیر زیادی بر روانشناسی، به‌ویژه در زمینه روانشناسی رشد، روانشناسی اجتماعی و روانشناسی بالینی گذاشت. او با انجام آزمایش‌های معروف بر روی میمون‌های ریزه‌خوار (Rhesus monkeys)، نظریه‌های مهمی را در زمینه یادگیری، وابستگی و تأثیرات عاطفی مطرح کرد. در زیر به توضیح نظریه‌های هارلو و آزمایش‌های او پرداخته می‌شود.

ادامه نوشته

نظریه یادگیری وولفگانگ کخ

وولفگانگ کخ (Wolfgang Köhler) یکی از مهم‌ترین روانشناسان قرن بیستم و یکی از بنیان‌گذاران روانشناسی گشتالت است. او به ویژه به خاطر پژوهش‌هایش در زمینه یادگیری و حل مسئله در میمون‌ها شهرت دارد. نظریه‌های کخ به بررسی فرآیندهای شناختی و یادگیری در موجودات زنده، به ویژه در شرایط آزمایشگاهی، پرداخته است. نظریه وولفگانگ کخ در مورد یادگیری و تنبیه به تأکید بر اهمیت فرآیندهای شناختی و بینش در یادگیری پرداخته و نشان می‌دهد که تنبیه می‌تواند در بعضی موارد مؤثر باشد، اما ممکن است عوارض جانبی منفی نیز داشته باشد. او به اهمیت درک و تفکر در یادگیری تأکید کرده و این نظریه‌ها به ما کمک می‌کنند تا درک بهتری از رفتار و یادگیری موجودات زنده داشته باشیم.

ادامه نوشته