بزرگان نظریه گشتالت در روانشناسی

بنیانگذاران این نهضت، ماکس ورتایمر (۱۹۴۳–۱۸۸۰) و دو همکار دیگرش به نام‌های وولفگانگ کُهلر (۱۹۶۷–۱۸۸۷) و کورت کافکا (۱۹۴۱–۱۸۸۶) بودند و احتمالاً این نهضت پس از انتشار مقاله ماکس ورتایمر دربارهٔ حرکت آشکار در ۱۹۱۳ شکل گرفت.  مکس ورتایمر، هنگام تعطیلات، زماني كه در سفري با قطار به شهر رایلند، در حركت بود، به یک اندیشه تازه دست یافت. او دریافت که اگر دو نور متفاوت با نرخ معینی خاموش و روشن شوند، در بیننده این تصور را ایجاد می‌نمایند که این تنها یک نور است که به عقب و جلو می‌رود (درست همانند آنچه که در کارتون‌های انیمیشن اتفاق می‌افتد و ما بادیدن پشت سرهم چند نقاشی تصور می‌کنیم که یک موجودیت واحد در حال تحرک را می‌بینیم). وی پس از این تجربه، قطار را

ادامه نوشته

نظریه های والتر فیشر

والتر فیشر ( .Fisher, Walter R ) ؛ زادهٔ ۱ ژانویه ۱۹۳۱ و در گذشته 2018 ، روان‌شناس اهل ایالات متحده آمریکا است. فیشر استاد بازنشستۀ دانشکدۀ ارتباطات اننبرگ است. والتر فیشر فیلسوف ارتباطات است و مفهومی را طرح کرده به نام «پارادایم روایی». او معتقد است که انسان‌ها جهان را مجموعه‌ای از قصه‌ها می‌بینند و هر فردی قصه‌ای را برمی‌گزیند که بیش از هر چیزی با ارزش‌ها و باورهای سابق خودش هم‌خوان باشد. مجموعه کارهای فیشر بر این مفهوم استوار است که مردم اساساً قصه گو هستند و از آنها به عنوان نظریه روایت یاد می شود. قصه گویی یکی از قدیمی ترین و جهانی ترین انواع ارتباطات است و بنابراین فیشر پیشنهاد کرد که افراد به شیوه اجتماعی به دنیای اجتماعی خود نزدیک می شوند و

ادامه نوشته

نظریه های مانوئل کاستلز

مانوئل کاستِلز یا مانوئل کاستِلس ( Manuel Castells ) متولد ۱۹۴۲، بارسلون ، جامعه‌شناس اسپانیایی و نویسندهٔ سه‌گانهٔ مهم عصر اطلاعات است. در بین نظریه‌پردازان علم ارتباطات، کاستلز نویسنده‌ای متمایز است. کاستلز حوزه‌های جامعه‌شناسی شهری، مطالعات سازمانی، مطالعات فضای مجازی، جنبش‌های اجتماعی، جامعه‌شناسی فرهنگ و اقتصاد سیاسی را در کنار هم مطالعه می‌کند تا یک تحلیل بین‌رشته‌ای از جهان پیچیدهٔ رسانه‌ای‌شدهٔ امروز به دست دهد. وی در این دوره، گرایشات آنارشیستی و چپ داشت، و در سن ۱۸ سالگی (۱۹۶۰) واردمبارزات سیاسی شد. در سال ۱۹۶۲ با سرکوب نیروهای اپوزیسیون

ادامه نوشته

هویت دینی

بسياري از جامعه‏ شناسان ديني، هويت ديني را هويت جمعي مقارن با «ما»ي جمعي يا همان اجتماع ديني يا امت تعريف مي ‏كنند. در واقع، ارزش‏ها و هويت ديني عبارت است از: احساس تعلق به دين و جامعه ديني و «ما»ي مسلمانان كه احساس تعهد به دين و جامعه ديني را به‎دنبال دارد. بنابراين، هويت ديني، يكي از ابعاد مهم هويت است كه نقش بسيار تعيين‌كننده‏اي در هويت‌يابي افراد جامعه دارد. تقويت اين بُعد از هويت، موجب دوام و قوام ديگر ابعاد آن مي‏شود و چالش در اين حوزه، مي‏تواند زمينه ‏ساز بحران در ساير ابعاد هويت شود. اين ادعا در جوامعي كه دين، ركن اساسي اداره آن را مشخص مي‏كند، كاملاً صادق

ادامه نوشته

انسان کامل از منظر حکیم ملا هادی سبزواری

حکیم سبزواری می گوید: « انسان کامل بالفعل، دارای وجود جامع، وحدت جمعی، وحدت حقه ظلیه و وحدت حقه حقیقیه است...، مقامش، برتر از ملکوت و زمانش، بالاتر از دهر است و با وجود این، جسد پاکش در این مکان و زمان است و بر همین اساس با همت و علم فعلی، کارهایی انجام میدهد، بدون بکارگیری مواد و بدون نیاز به اعضای خارجی... انسان کامل، (کل شیء احصیناه فی امام مبین) و بر همه حضرات محیط است. همه موجودات عالم به منزله اعضا و جوارح او است و در عالم ماده کاینات تصرف می کند.

ادامه نوشته

انسان کامل از منظر ابن سینا

ابن سینا که نماینده فلسفه مشاء است در بخش عرفان و تصوف از کتاب اشارات و تنبیهات خود به مباحث عرفانی پرداخته است ؛ او از انسان کامل نام نبرده است اما از ویژگی هایی که برای عارف نام برده است می توان چنین برداشت کرد که عارف از نظر او همان انسان کامل است . عارف از نظر او باید مراحل اراده ،ریاضت ، اوقات ، و سکینه را طی کند و در هر مرحله حالات خاصی برای او بوجود خواهد آمد . از ویژگیهای ظاهری نیز می توان گشاده رویی ، کینه نداشتن و با گذشت بودن ، تواضع و فروتنی ، تجسس نکردن ، وانجام عبادات و فرایض را ذکر کرد . ابن سینا به ضرورت پرورش قوه تفکر و تعقل برای رسیدن به کمال بسیار تأکید می کند و انسان کامل راکسی می داند که به منتها درجه عقلی رسیده باشد. 

ادامه نوشته

انسان کامل از منظر شیخ اشراق سهروردی

شیخ اشراق انسان را مرکّب از نفس و بدن دانسته و حقیقتِ وجودی او را همان نفس می دانند و معتقدند انسان به عنوان آخرین مخلوق خداوند در قوس صعود هستی پا به عرصه ی وجود نهاده است. به همین جهت در انسان شناسیِ خود بر معرفت نفس اصرار ورزیده اند. به طوری که در وهله ی اوّل به تعریف نفس و قوای مختلف آن پرداخته و در وهله ی دیگر احکام و صفات نفس را مطرح کرده اند. در این مباحث سهروردی با ملاحظه ی انسان به صورت تجلّی نوری خدا، انسان شناسی خود را به قصد خداشناسی مطرح می کند و کمال مطلوب برای انسان را وصول به عالم نور و تقرّب به نورالانوار می داند و علاوه بر روش عقلی، روش شهودی را نیز به کار می گیرد.

ادامه نوشته

انسان کامل از منظر فارابی

فارابی معتقد است که انسان دارای دو گونه صفات است. يکی صفات حميده و ديگری صفات رذيله. برای آنکه صفات حميدة انسانی از قوه به فعل درآيد بايد انسان در مدينة فاضله به سر برد. در واقع نقش مدينة فاضله اين است که موجبات رشد و به فضيلت درآوردن صفات حميده را فراهم می آورد. همان گونه که مدينة ضالّه نيز موجب به فضيلت درآمدن صفات رذيلة آدمی می شود. فارابی در بررسی طبيعت انسانی به دو قوة اساسی توجه دارد: يکی « قوة نظری » و ديگری « قوة عملی » . انسان به وسيلة قوة نظری علوم و دانش ها را فرا می گيرد و به وسيلة قوة عملی نيز آنچه را که بايد به کار بندد درمی يابد. فارابی در اين مورد متذکر می شود

ادامه نوشته

نظریه های روانشناسی جسی برنارد

جسی برنارد چهره نام آشنایی از سران فمینیسم است که در کتاب «دنیای زنان» با تقسیم ازدواج به « ازدواج فرهنگی » که برای زنان جنبه آرمانی دارد و « ازدواج نهادی » که در واقعیت وجود دارد، ازدواج از نوع دوم را به نفع مردان و به ضرر زنان می‌دانست و خواستار رهایی زنان از آن بود. زناشویی از منظر برنارد برنارد در کتاب آینده زناشویی (1982) تصویری جدید از نهاد زناشویی ارائه داد. او بیان داشت گرچه این نهاد برای جامعه آمریکایی به معنای یک نوع همزیستی برابرانه میان زن و شوهر است، اما هریک از زن و مرد، پس از ازدواج، موقعیت ها متفاوتی پیدا می کنند. وی با ارائه شواهدی از درجه تنش زنان و مردان ازدواج كرده و زنان و مردان مجرّد، نتیجه می ‏گرفت: «ازدواج برای مردان خوب و برای زنان بد است و تأثیر نابرابر

ادامه نوشته

نظریه های روانشناسی جاناتان کوهن

جاناتان دیوید کوهن ( Jonathan David Cohen ) متولد 5 اکتبر 1955 در نیویورک ، روانشناس آمریکایی و عصب شناس شناختی است . او استاد روبرت بندهایم و لین بندهایم تومان در علوم اعصاب و استاد روانشناسی در دانشگاه پرینستون است ، همچنین در آنجا عضو مدیر مدیره موسسه عصب شناسی پرینستون و یکی از دو بنیانگذار موسسه عصب شناسی پرینستون است . او در ابتدا به دانشکده پرینستون در سال 1998 پیوست، و مدیر موسس مرکز مطالعات مغز، ذهن و رفتار در سال 2000 شد . او در 1973 تا 1977 در دانشگاه ییل پنسیلوانیا ، لیسانس زیست شناسی و فلسفه گرفت سپس از 1979 تا 1983 دکترای پزشکی در دانشگاه پنسیلوانیا را گرفت ، و از سال 1983 تا 1989 کارآموزی پزشکی عمومی ، مغز و اعصاب و روانپزشکی در دانشکده پزشکی دانشگاه استنفورد کرده است و از 1987 تا 1990 دکترای روانشناسی شناختی را از دانشگاه کارنگی ملون گرفته است .

ادامه نوشته

نظریه اخلاقی جاشوا گرین

در سال ۲۰۰۱ جاشوا گرین ( Greene JD ) ، دانشجوی کارشناسی فلسفه با جاناتان کوهن ( Cohen JD ) ، دانشمند عصب‌شناس هم‌گروه شد تا اف.‌ام.‌آر.آی‌ها [یا تصویرسازی تشدید مغناطیسی کارکردی] مغز افراد را هنگام واکنش به دوراهی‌های اخلاقیِ فرضی تحلیل کند. آن‌ها از مشاهدۀ فعالیت‌های عصبی در قسمت‌های مختلف، نتیجه گرفتند که قضاوت اخلاقی شامل دو فرایند مجزای روان‌شناختی است. یکی از این فرایندها که سریع و شهودی است،

ادامه نوشته

رشد دوره پیری ( بالای 60 سالگی )

اواخر بزرگسالی یا دوران پیری، از ۶۰سالگی تا پایان عمر ادامه دارد. متاسفانه تصورات عامه در مورد پیری، اجازه نمی دهد که افراد در مورد کیفیت این چند دهه ی آخر زندگی آگاه شوند. خیلی ها به این افسانه معتقدند که افراد سالخورده عاجز و مریض هستند ، با خانواده هایشان تماس کمی دارند ، دیگر قادر به یادگیری نیستند و باید آن ها را درخانه ی سالمندان گذاشت. اما باید بدانیم که بسیاری از افراد سالخورده، بسیارفعال و درگیر دنیای اطرافشان می باشند.

ادامه نوشته

رشد در دوره میانسالی ( 40 تا 60 سالگی )

میانسالی (  چهل تا شصت سالگی ) در حدود ۴۰ سالگی آغاز می شود و تقریبا در ۶۰ سالگی به پایان می رسد. این مرحله با محدود شدن انتخاب های زندگی و احساس کوتاه شدن آینده مشخص می شود. بچه ها خانه را ترک می کنند و مسیرهای شغلی قطعی تر می شوند. توصیف میانسالی به صورت دیگر دشوار است. چرا که تنوع زیادی در رفتارها ونگرش ها وجود دارد. برخی افراد در ۶۰ سالگی از نظر جسمانی و عقلانی جوان به نظر می رسند. به طوری که فعال و خوش بین هستند وبه احساس آرامش و ثبات رسیده اند. برخی دیگر احساس پیری می کنند، انگار که زندگی آنها به آخر رسیده است و رو به سرازیری است.

ادامه نوشته

رشد در دوره جوانی ( 20 تا 40 سالگی )

تغییرات جسمانی 1. در افراد سالم توانایی قلب در تامین نیاز بدن به اکسیژن، در شرایط عادی در طول بزرگسالی کاهش نمی یابد. فقط زمانی که افراد هنگام ورزش کردن تحت فشار قرار می گیرند عملکرد قلب با افزایش سن افت پیدا می کند. علت این تغییر کاهش ضربان قلب و سفتی بیشتر عضله قلب است.

ادامه نوشته

رشد در دوره نوجوانی ( 12 تا 20 سالگی )

نوجوانی ( دوازده تا بیست سالگی ) دوره ای است که مابین کودکی وبزرگسالی قرار دارد. در جوامع مدرن،مهارت هایی که نوجوانان باید درآن تسلط یابندبه قدری دشوارند و انتخاب هایی که با آنها مواجه می شوند به قدری متنوع هستند که نوجوانی تقریبا ۱۰سال طول می کشد. اما در سراسر جهان تکالیف اساسی این دوره تقریبا مشابه می باشند: پذیرفتن بلوغ جنسی،

ادامه نوشته

رشد در دوره اواخر کودکی ( 6 تا 11 سالگی )

در ۶ سالگی، کودک به طور متوسط ۲۰ کیلوگرم وزن و ۱ متر قد دارد . هر سال ۵ تا ۸ سانتی متر به قد و ۲ کیلوگرم به وزن او افزوده می شود. دخترها بین ۶ تا ۸ سالگی ، اندکی کوتاهتر و سبکتر از پسرها هستند. در ۹ سالگی این روند معکوس می شود. مانند اوایل کودکی، دخترها اندکی چربی بیشتر و پسرها عضلات بیشتری دارند. در اواسط کودکی، استخوان های بدن بلندتر و قطورتر می شوند، اما هنوز رباط ها، محکم به استخوان ها وصل نشده اند. بین ۶ تا ۱۲ سالگی تمامی دندان های شیری جای خود را به دندان های اصلی می دهند.

ادامه نوشته

رشد در دوره اوایل کودکی ( 2 تا 6 سالگی )

دو تا شش سالگی سال های بازی نامیده می شوند چرا که بازی در همین زمان شکوفا می شود. مشخصه ی دوره ی پیش دبستانی رشد بارز هیجانی و اجتماعی است. رشد در این دوره از زندگی نسبت به دو سال اول زندگی کندتر است. دخترها همچنان اندکی کوتاه تر و سبکتر از پسرها هستند. تفاوت های فردی گسترده ای در اندازه ی بدن وجود دارد و این تفاوت واضح تر از دوران نوباوگی است. کودکان هر سال به طور متوسط ۲ و ۳۰۰ گرم وزن کسب می کنند و قد آنها ۵ تا ۸ سانتی متر افزایش می یابد. در آغاز این دوره معمولا مجموعه ی دندان های شیری کودکان کامل شده و در پایان این دوره ریختن این دندان ها آغاز می شود.

ادامه نوشته

نظریه شخصیت رولو می

رولو می بحث خویش را پیرامون نظریۀ شخصیت همراه با خودآگاهی آغاز و به پیش می برد. به اعتقاد وی خودآگاهی دارای سطوح مختلفی است. در اولین مراتب، آگاهی از خود، آگاهی حسی است که در این سطح، میان فرزند انسان با سایر پستانداران تفاوت ناچیزی وجود دارد. این دوره شامل زمان تکون نطفه در رحم تا شروع تپش قلب و تولد و ماه های اولیۀ حیات می شود. اما اولین و مهمترین شاخصۀ تکاملی انسان که همانا خودآگاهی اوست در حدود دو سالگی نوزاد رخ میدهد. نوزاد در این هنگام از خود به « منِ » عنوان متمایز از دیگری آگاهی می یابد .

ادامه نوشته

نظریه های روانشناسی رولو می

دیگر مفهوم نظریه رولو می ، اضطراب است. می در کتاب معنی اضطراب، مدعی شد که بیشتر رفتارهای انسان، به وسیله احساس وحشت و اضطراب نهفته، برانگیخته می‌شود. ناتوانی در روبه‌رو شدن با مرگ، موقتاً به فرد کمک می‌کند از اضطراب یا وحشت نیستی، فرار کند. اما این فرار نمی‌تواند دائمی باشد. افراد زمانی دچار اضطراب می‌شوند که بدانند وجودشان و ارزش‌هایی که به آن نسبت

ادامه نوشته