نظریه جامعه شناسی خانواده کلود لوی استروس

کلود - لوی استروس در سال ۱۹۰۸ میلادی در بلژیک متولد شد و تحصیلات خود را در دانشگاه پاریس در رشته حقوق و فلسفه به پایان رسانید. از سال ۱۹۳۳ تا ۱۹۳۹ در دانشگاه «سائوپولو» ی برزیل به تدریس اشتغال ورزید و در این جا بود که با بومیان آمازون آشنا گردید. بعد از سال ۱۹۳۹ برای انجام خدمت سربازی وارد ارتش شد. با شروع جنگ جهانی دوم وارد آمریکا شد. از سال ۱۹۴۲ تا ۱۹۴۵ در «مدرسه جدید پژوهشهای اجتماعی» و «مدرسه آزاد مطالعات عالی» در نیویورک کارکرد و از سال ۱۹۴۶ تا ۱۹۴۷ به عنوان وابسته فرهنگی فرانسه در آمریکا به خدمات خود ادامه داد.پس از بازگشتن به فرانسه در سال ۱۹۴۷، به ترتیب مدیریت «موزه مردم» و «مدرسه عملی مطالعات عالی» و سردبیری «انسان» مجله فرانسوی مردم شناسی را بر عهده گرفت و از سال ۱۹۵۳ تا ۱۹۶۰ مقام دبیر کلی شورای بین‌المللی علوم اجتماعی را بر عهده داشت و از سال ۱۹۶۰ تا بحال استادی انسان شناسی اجتماعی «کلژ دو فرانس» را بر عهده دارد. وی به دریافت نشان زرین مرکز ملی پژوهشهای علمی فرانسه نایل آمده است.

ادامه نوشته

نظریه جامعه شناسی خانواده جان فرگوسن مک لنان

جان فرگوسن مک لنان ( John Ferguson McLennan ) متولد 14 ژوئن 1881 در اینورنس اسکاتلند و متوفای 16 اکتبر 1827 در 53 سالگی ، حقوقدان اسکاتلندی در توسعه و گسترش حقوق مقایسه ای نقش تعیین کننده ای  داشته است. او مطالعات خود را درباره ازدواج انجام داده است . او ازجمله کسانی بود که با مورگان بر سر اهمیت نسبی برون‌همسری ، واژۀ ابداعی مَکْ‌لنان، و واژگان خویشاوندی به‌مثابۀ نشانه‌هایی از گذشته، بحث داشت. جان فرگوسن مک لنان ، قوم شناس اسکاتلندی، مورخ جامعه بدوی، یکی از بنیانگذاران مکتب تکاملی در قوم نگاری. آثار عمده به تاریخ اولیه ازدواج و خانواده اختصاص دارد . او در اینورنس ، از پدری که نماینده بیمه بود و مادرش جسی راس متولد شد. وی در آن شهر تحصیل کرد ، سپس در کالج کینگ ، آبردین در رشته حقوق تحصیل کرد و در سال 1849 فارغ التحصیل شد. سپس وارد دانشگاه ترینیتی ، کمبریج شد ، جایی که در سال 1853 موفق به کسب جایگاه Wrangler (کلاس اول ) در مطالب ریاضی شد . وی بدون گرفتن مدرک در آنجا از کمبریج خارج شد.

ادامه نوشته

نظریه جامعه شناسی خانواده سر هنری مین

سر هنری جیمز سامر مین (Maine, sir Henry Summer) متولد 15 آگوست ۱۸۲۲ و متوفای 3 فوریه ۱۸۸۸ ، تاریخ‌شناس حقوقی انگلیسی. مطالعات خود را در آغاز با تألیف کتاب قانون باستان (۱۸۶۱) به‌ثمر رساند. در این کتاب بر نوعی فرآیند تطوری عام از «جایگاه» به «قرارداد» تأکید کرد. سپس هفت سال در هند به پژوهش دربارۀ قوانین و اصطلاحات حقوقی پرداخت و کار خود را با مطالعۀ تطبیقی نهادهای اجتماعی ادامه داد. بخشی از این مطالعات در کتاب جماعت‌های روستایی در شرق و در غرب منتشر شد. پس از آن با سِمت استادی دانشگاه‌های آکسفورد و کیمبریج بازگشت. مین پسر دکتر جیمز مین ، از کلسو در اسکاتلند بود . او در بیمارستان مسیحی تحصیل کرده بود ، جایی که در سال 1902 یک پانسیون به نام او نامگذاری شد. از آنجا او به آنجا کالج پمبروک در کمبریج در سال 1840 رفت . در کمبریج ، او به عنوان یک دانشمند کلاسیک شناخته شد و همچنین برنده جایزهمدال طلای صدراعظم برای شعر در سال 1842 شد . وی برنده بورس تحصیلی Craven شد و در سال 1844 به عنوان مدرس ارشد کلاسیک فارغ التحصیل شد و همچنین دریافت کننده مدال مدرس ارشد کلاسیک بود.

ادامه نوشته

نظریه جامعه شناسی خانواده الیزابت بات

الیزابت بارت از دیگر نظریه‌ پردازان حوزه خانواده است که به تقسیم نقش زن و شوهر در روابط زناشویی و زندگی خانوادگی در قالب نظریه «شبکه خانواده» توجه می‌ کند. بات نظریه خود را در کتاب «خانواده و شبکه‌ ی اجتماعی»، با ترکیب دو مفهوم اساسی، جدایی نقش‌ های خانوادگی و اتصال شبکه اجتماعی خانواده، تبیین می‌ کند. او از دیگر نظریه‌پردازان حوزه خانواده است که به تقسیم نقش زن و شوهر در روابط زناشویی و زندگی خانوادگی در قالب نظریه «شبکه خانواده» توجه می‌کند. او عنوان می کند که درجه تفکیک نقش های زن و شوهر با میزان تراکم شبکه ای همبسته اند. یعنی هرچه ارتباط زن یا شوهر با شبکه های خویشاوندان و دوستان و... نزدیک تر و متراکم تر باشد، رابطه ی زن و شوهر تفکیک شده تر و بیشتر تابع سلسله مراتب است. در عکس این حالت زن و مرد نقش های کمترتفکیک شده و عادلانه تری دارندو در انجام وظایف خانگی همراه یکدیگر خواهند بود. مثلاً در روستاها (جوامع دهقانی)، شبکه خویشی متراکم تر و در نتیجه نقش ها مجزاتر و منفک تر بودند.بنابراین، بات نظریه خود را در کتاب «خانواده و شبکه‌ی اجتماعی»، با ترکیب دو مفهوم اساسی، جدایی نقش‌های خانوادگی و اتصال شبکه اجتماعی خانواده، تبیین می‌کند.

ادامه نوشته

نظریه جامعه شناسی هلموت شلسکی

هلموت شِلسکی (Helmut Schlesky) از جامعه شناسان تاثیرگذار در آلمان پس از جنگ جهانی دوم تا دهه 1970 می باشد ، 14 اکتُبر 1912 در کمنیتس (Chemnitz) متولد شد و 24 فوریه 1984 در مونستر (Münster) درگذشت. شِلسکی فلسفه، آلمان‌شناسی، تاریخ و تاریخ هنر در کونیشبرگ (Königsberg) و لایپسیگ (Leipzig) آموخت. او 1935 از پایان‌نامه دکتری خود با عنوان «نظریه جماعت از دیدگاه حقوق طبیعی فیشته» دفاع کرد. او 1938 قائم‌مقام گِهلن شد و به کونیشبرگ رفت. شِلسکی در همین‌جا و 1939 با کاری قابل‌توجه درباره توماس هابز (Thomas Hobbes)(1588-1679) از رساله استادی خود دفاع کرد. هلموت شلسکی از نزدیک با نازی‌ها همکاری ‌کرد، به‌طوری‌که برنامه‌ریزی تاسیس «مدرسه عالی حزبی» حزب حاکم به او واگذار شد. او س از سقوط رایش سوم در سال 1945 به همراه دوست دوران دانشجویش کورت واگنر (Kurt Wagner)(1904-1989)، یکی مسئولان مهم اس. آ.، «بخش مفقودان جنگی» (Suchdienst) را در صلیب سرخ آلمان تاسیس کرد، ضمن آن‌که با گاهنامه سوسیال‌دموکرات‌ها با نام «خلق و زمان: ماهنامه دموکراسی و سوسیالیسم» همکاری ‌کرد و در آن مقاله‌هایی درباره «اراده معطوف به آزادی خلق‌ها و فکر دولت با برنامه» می‌نوشت.

ادامه نوشته

نظریه جامعه شناسی تئودور گایگر

تئودور جولیوس گایگر (Theodor Julius Geiger) 9 نوامبر 1891 در مونیخ به دنیا آمد. پس از پایان دوره دبیرستان در رشته علوم انسانی در لندس‌هود (Landshut) (1910) بمدت 8 ترم در رشته حقوق و علوم دولتی در مونیخ و ورتسبوگ تحصیل کرد (1910 – جولای 1914)، سپس داوطلبانه به خدمت سربازی رفت. در سال 1914 گیگر داوطلبانه به ارتش پیوست. او تا سال 1918 در ارتش خدمت کرد و مجروح شد. همزمان او پایان نامه ای درباره نظارت بر مجرمان ، با حمایت فردریش ایتکر نوشت. در سال 1918 وی دکترای حقوق شد . گایگر 1919 بایرن را ترک کرد و به برلین رفت . گایگر در برلین به مدت هشت سال مدیر یکی از مدارس معروف به مدرسه عالی خلقی در برلین بزرگ شد (1928-1920). هدف گایگر از فعالیت های آموزشی و سیاسی ، تربیت علمی و عینی کارگران ، روشنگری عوام و نقد ایدئولوژی بود . او از این فرصت استفاده کرد و سلسله مقاله‌هایی در باره نهضت مدارس عالی خلقی و آموزش کارگران و اکابر انتشار داد. مطالعات او تحت عنوان «توده و عمل» (1926) سبب شهرت او در آلمان شد.

ادامه نوشته

نظریه جامعه شناسی برونو لاتور

برونو لاتور (Bruno Latour) متولد 22 ژولای 1947 در بون (Beaune) واقع در بورگوند (Burgund) فرانسه در خانواده‌ای شراب‌‌ساز به دنيا آمد و در ديژون (Dijon) فلسفه، انسان‌شناسی و تفسير انجيل خواند. نظریه‌پرداز فرانسوی در زمینه علم، فناوری، و سیاست، در خط مقدم توسعه و بسط نظریه شبکه کنش و ظهور مطالعات علم و فناوری در اروپا است. البته علاوه بر اروپا، آثار او در آمریکای شمالی هم تأثیرگذار بوده‌است، و بسیاری از مفاهیم مورد استفاده او، کاربردهای فرارشته‌ای و میان‌رشته‌ای یافته‌است. کسی نمی‌داند واقعاً برونو لاتور چه‌کاره است. دکترایش را در الهیات گرفته است، با دانشمندان دست به یقه شده است، انسان‌شناسان او را از جرگۀ خود می‌دانند، خودش ادعای جامعه‌شناس بودن دارد، و حالا نمایشنامه‌نویسی را هم به کارنامه‌اش اضافه کرده است. فرزند خانواده‌ای که نسل به نسل در کار تولید شراب بوده‌اند، این روزها، پس از بازنشستگی از دانشگاه، بیش از همیشه دلمشغول تغییرات اقلیمی شده است.

ادامه نوشته

نظریه سیر تحول ارتباطی جوامع ژان کلوتیه

دانشمندان و نظریه پردازان علوم انسانی به تناسب موضوعات مورد بحث و تخصص خود تاریخ زندگی بشر را به دوره های مختلفی تقسیم کرده و مورد بررسی قرار داده اند، یکی از این نظریه پردازان ژان کلوتیه است که زندگی بشری را از نظر نوع ارتباطاتی که با هم داشته اند تقسیم بندی و تفسیر کرده است. ژان کلوتیه صاحب نظر کانادایی است و در سال 1904 کتاب ارتباطات سمعی ، بصری و خطی را نوشت. وی دوران ارتباطات اجتماعی را شامل چهار مرحله می داند: 1-   دوران ارتباطات شخصی ( مستقیم و رو در رو ) درروزگاران اولیه، زندگی انسان به صورت قبیله ای و طایفه ای  و دسته جمعی با تعداد نفرات کم بود و ارتباط به شیوه رو در رو مستقیم و شخصی انجام می شد، اشخاص در کنار هم زندگی می کردند و با هم ارتباط چهره به چهره داشتند و به عبارت دیگر ارتباط شخصی بود. در شرایط اولیه زندگی انسان، ارتباطات رودرو، مستقیم و شخصی بود . اشخاص در کنار هم زندگی کردند و با یکدیگر ارتباط چهره به چهره داشتند به عبارت دیگر، ارتباط شخصی ( personal ) بود.

ادامه نوشته

نظریه جامعه شناسی ارتباطی دنیس مک کوایل

دنیس مک کوئل (۲۰۱۷-۱۹۳۵) در لندن به‌ دنیا آمد. استاد ممتاز مرکز تحقيقات ارتباطات در دانشگاه آمستردام و استاد ميهمان دانشکده علوم سياسي در دانشگاه ساوتمپتون بود. مدرک کارشناسی در رشته تاریخ را در سال ۱۹۵۸ از دانشگاه آکسفورد گرفت. یک سال بعد به کسب دیپلم عالی در رشته اداره عمومی و اجتماعی در حوزه علوم اجتماعی از همین دانشگاه موفق شد. بین سال های ۶۵-۱۹۵۹ ابتدا به‌عنوان دستیار پژوهشی و سپس پژوهشگر ارشد در دو مرکز پژوهشی « تحقیقات تلویزیون » و « تلویزیون و آموزش » به ترتیب زیر نظر جی بلاملر و ژوزف ترانامن مشغول به کار شد. مدرک دکترای خود را در سال ۱۹۶۷ از دانشگاه لیدز با ارائه رساله‌ای در زمینه سیاست‌های اجتماعی تحت عنوان « عوامل اثرگذار بر منافع عمومی در نمایش‌های تلویزیونی » اخذ کرد. وی از دهه هفتاد میلادی در دانشگاه‌های متعددی از جمله ساتمپتون، لیدز، آمستردام، آننبرگ و پنسیلوانیا تدریس می‌کرد و داور بیرونی رساله‌های دکترای دانشگاه‌های معتبری مانند سیتی، لستر، گلداسمیت و لیدز بود.

ادامه نوشته

نظریه جامعه شناسی ارتباطی ملوین دی فلور

ملوین لارنس دی فلور ( Melvin Lawrence De Fleur ) متولد ۲۷ آوریل ۱۹۲۳ و متوفای ۱۳ فوریه ۲۰۱۷ ، استاد و محقق در زمینه ارتباطات بود. رشته اولیه تحصیل او علوم اجتماعی بود. ملوین لارنس دیفلور در پورتلند، اورگان در 27 آوریل 1923 به دنیا آمد. دفلور دکترای خود را در روانشناسی اجتماعی از دانشگاه واشنگتن در سال 1954 دریافت کرد . پایان نامه او، مطالعات تجربی روابط پاسخ محرک در ارتباطات جزوه، از جامعه شناسی، روانشناسی و ارتباطات برای مطالعه چگونگی انتشار اطلاعات در جوامع آمریکایی استخراج شده است. او در دانشگاه ایندیانا (1954-1963)، دانشگاه کنتاکی (1963-1967)، دانشگاه ایالتی واشنگتن (1967-1976)، دانشگاه نیومکزیکو (1976-1980)، دانشگاه میامی (1981-1985) تدریس کرده است. ، دانشگاه سیراکیوز (1987-1994) و دانشگاه واشنگتن قبل از گرفتن آخرین سمت خود به عنوان استاد ارتباطات در گروه ارتباطات جمعی، تبلیغات و روابط عمومی دانشگاه بوستون. علاوه بر این، او دو بار پروفسور فولبرایت در آرژانتین بود: و به انجمن جامعه شناسی آرژانتین و انجمن جامعه شناسی ایبرو-اینترامریکن وابسته بود، که به عنوان دبیرکل برای آنها خدمت کرد. دفلور با مارگارت دیفلور، معاون رئیس مطالعات و تحقیقات تحصیلات تکمیلی ازدواج کرد.

ادامه نوشته

نظریه مطالعات فرهنگی تئودور آدورنو

تئودور لودویگ ویزنگروند آدورنو ( Theodor Ludwig Wiesengrund Adorno ) متولد ۱۱ سپتامبر ۱۹۰۳ و متوفای ۶ اوت ۱۹۶۹ ، جامعه‌شناس ، فیلسوف ، موسیقی‌شناس و آهنگ‌ساز نئومارکسیست آلمانی بود . او به همراه کسانی چون ماکس هورکهایمر، والتر بنیامین و هربرت مارکوزه از سران مکتب فرانکفورت بود. آدورنو تنها فرزند تاجری ثروتمند، فرهنگ دوست و یهودی به نام اسکار ویزنگروند بود. پدرش چند ماه پس از تولد او پروتستان شد. مادرش، ماریا کالکولی-آدورنو دلا پیانا، اشراف‌زاده‌ای کاتولیک بود که به واسطهٔ خواندن به عنوان سوپرانو در اپراهای ایتالیا و فرانسه مشهور بود. خاله‌اش آگاتا نوازندۀ چیره‌دست پیانو بود که با آن‌ها زندگی می‌کرد و به آدورنو نوازندگی پیانو را آموخت. او در جوانی به نام مادرش (آدورنو) مقالاتی در زمینۀ موسیقی می‌نوشت و در سال ۱۹۴۲ در ایالات متحده آمریکا این نام را برای همیشه برای خود برگزید.

ادامه نوشته