نظریه دلبستگی آنا فروید

به نظر آنافروید (۱۹۶۲ ، ۱۹۶۰ ، ۱۹۵۸) « اصل لذت » به عنوان اصلی در نظر گرفته شده که همه فعالیت های ذهنی را در شخصیت نابالغ و رشد نایافته تحت تأثیر قرار می دهد. از آنجا که همه فرایندهای ذهنی کودک با مادرش گره خورده، پس در حضور وی می تواند احساس خوشایند داشته باشد.

به نظر او دلبستگی نوزاد به مادرش ناشی از تأثیری است که اعمال مادر و تجربه های درد و لذت روی کودک می گذارد، به نظر آنافروید « رابطه اتکایی » اولیه با مادر مرحله ای است که موجب احساسات

ادامه نوشته

نظریه وابستگی دونالد وینی کات

دونالد وینی کات (۱۹۷۱-۱۸۹۶) یک متخصص اطفال انگلیسی بود. وی نظریه ای درباره  روابط شیء داد و مثل مارگارت ماهلر مشاهدات زیادی در خصوص رابطه طفل و مادر انجام داد . وینی کات از جمله روان تحلیل گرانی است که به شدت بر اهمیت وابستگی و پیوند متقابل مادر- کودک تأکید می کند. او معتقد است که در آغاز نوزاد بدون مادر وجود ندارد و نیروی فطری وی بدون مراقبت های مادرانه متجلی نمی شود. وینی کات بر نقش مادر و نحوه پاسخ گویی او به کودک اهمیت

ادامه نوشته

اخلاق از نظر پیاژه

پیاژه اعتقاد دارد که اخلاق درست مانند هوش، بازی و زبان در خلال مراحل متوالی و به صورتی نظامدار تحول می یابد. هر مرحله متوالی منجر به مرحله بالاتری از آگاهی اخلاقی می شود و همچنین هر یک از این مراحل بستگی به تحول شناختی کودک دارد.
نخستین دوره از رشد اخلاق، "ناپیروی"  نام دارد که طی آن دستورات و اوامر اخلاقی در نزد کودک اعتباری ندارد و او تنها از خواسته ها و تمایلات و خوشی و لذت خویش پیروی می کند. دوره ای که کودک

ادامه نوشته

نظریه روبرت‌ هاويگهرست

رايتسمن در كتاب تحول شخصيت بزرگسالان با ارائه شرح مختصري از نظريه‌ هاويگهرست به مقايسه نظريه او با نظريه اريكسون مي‌پردازد، او مي‌نويسد:‌ «هاويگهرست ، به عنوان يك روانشناس پرورشي به اين مفهوم توجه كرد كه در تمام جوامع، ظاهراً براي انجام تكاليف مختلف زندگي، برنامه زمانبندي شده. روشي مطرح است . او تكاليف تحولي ويژه خود را براساس

ادامه نوشته

نظريه‌رواني - اجتماعي  اريكسون

از ميان نظريه‌هاي تحولي،‌معروفترين آنها در رابطه باجوانب تحولي سالمندي، نظريه اريكسون است. براساس نظريه اريكسون،‌تطابق فرد با محيط در طي مراحل رشد صورت مي‌گيرد. او هشت مرحله را براي رشد قائل شده و معتقد است كه در هر مرحله يك كشمكش رواني وجود دارد كه در تكامل سن تاثير مي‌گذارد:

الف- مراحل تكامل دوران كودكي كه خود شامل 5 مرحله است:

ادامه نوشته

نظريه‌ هاي جامعه شناختی سالمندی

نظريه عدم تعهد ،بر طبق اين نظريه سالمندي عبارت است از كناره‌گيري متقابل بين فرد سالمند و افرادي كه در محيط او وجود دارند. اين كناره‌گيري باعث دوري فرد سالمند از فشارهاي اجتماعي شده و تدريجاً تعداد اشخاصي كه با سالمند در ارتباط هستند، كاهش مي‌يابد. بنابر نظرية عدم تعهد پير شدن با عدم تعهد متقابل فرد و جامعه همراه است فرد رفته رفته از مداخله درزندگي اجتماعي باز مي‌ايستد و اجتماع نيز كمتر از پيش،‌انواع مختلف امتيازات را به او

ادامه نوشته

مرور سالمندي در گذر تاريخ

تاريخ موقعيت سالمندان از قديم‌ترين ايام مورد بحث علماي پزشكي و زيست‌شناسي بوده است. بقراط حكيم يوناني سالمندي را حالتي ناشي از عدم تعادل جسم و روان مي‌پنداشت و 56 سالگي را آغاز آن مي‌دانست. او قديمي‌ترين پزشكي است كه در يادداشتهاي خود بر ادامه كار و پيشه سالمندان تاكيد دارد و معتقد است كه ادامه كار، انگيزه زندگي واميد را در اين گروه بوجود مي‌آورد.

جالينوس پزشك رومي نيز بر ادامه فعاليت‌هاي سالمندان تا پايان عمر تاكيد داشت. و به عنوان نمونه از پزشكي

ادامه نوشته

رابطه سن و سالمندی

پديده سالمندي يكي از مراحل حيات است كه پس از دوران جواني و ميانسالي ظاهر شده و با سپري شدن، وقتي به نقطه نهايي رسيد منجر به مرگ مي‌شود. سالمندي همراه با مفاهيم اضمحلال و پيري در مقابل كودكي و جواني و ميانسالي است. سالمندي را سن سوم، عصر سوم حيات، مرحله واپسين در تكامل شخص و سنين طلايي نيز ناميده‌اند.

در اكثر جوامع سن بازنشستگي را شروع سالمندي مي‌دانند . به عبارت ديگر سالمندي آخرين

ادامه نوشته

نظریه های اجتماعی پیری

- نظریه کناره گیری :

طبق نظریه کناره گیری وقتی که سالخوردگان در انتظار مرگ هستند ، عقب نشینی متقابلی بین آنها و جامعه صورت می گیرد. سالخوردگان سطح فعالیت خود را کاهش می دهند، کمتر تعامل می کنند و بیشتر سرگرم دنیای درونی خود می شوند. در عین حال، جامعه سالخوردگان را از قید شغل و مسئولیت های خانوادگی آزاد می کند. تصور می شود که نتیجه این کار به نفع هر دو طرف است. وقتی که

ادامه نوشته

مرحله های رشد دلبستگی در نظریه بالبی

مرحله 1 – پیش دلبستگی – (تولد تا شش هفتگی) مثل علائم فطری –چنگ زدن ،لبخند زدن ....به نوزادان کمک می کنند تا با انسانهای دیگر که به آنها آرامش می دهند تماس برقرار کنند (کودک هنوز به مادر دلبسته نیست).

مرحله 2- دلبستگی در حال شکل گیری : (شش هفتگی تا 6-8 ماهگی) نوباوگان در طول این مرحله به مراقبت کننده ی آشنا به صورت متفاوت با یک غریبه پاسخ می دهند  کودکان هنگامی که یاد می گیرند اعمال آنها بررفتار کسانی که در پیرامون آنها هستند تاثیر می گذارند ،احساس اعتماد را

ادامه نوشته

مقایسه رشد اخلاقی پیاژه ، کلبرگ ، گیلیکان

پیازه : دو مرحله درک اخلاقی را مشخص کرد :

1) اصول اخلاقی دگر مختار : به موجب آن قواعد اخلاقی به صورت احکام ثابت صاحبان قدرت در نظر گرفته می شود

2) اصول اخلاقی خود مختار : به موجب آن مقررات به صورت اصولی در نظر گرفته می شود که اعطاف پذیر بوده و در مورد آنها توافق اجتماعی صورت گرفته است . با اینکه نظریه پیازه مسیر کلی رشد اخلاقی

ادامه نوشته

مراحل رشد شناختی بزرگسالان از نظر اسکایی

الف – مرحله ی فراگیری (کودکی و نوجوانی) یادگیری اطلاعات و مهارتها بدون در نظر گرفتن استفاده از آن .

ب- مرحله پیشرفت –(اواخر نوجوانی تا اوایل 20 تا 30 سالگی ) تشخیص ضرورت کار بر دانش برای دست یابی به اهداف بلند مدت .

ج- مرحله مسئولیت – (اواخر 30 تا اوائل 60 سالگی) کابرد توانایی های شناختی در مراقبت از خانواده 

ادامه نوشته

بحران های دوره میانسالی در نظریه لوینسون

به عقیده لوینسون، برای اینکه افراد میانسال رابطه خود را با خودشان و دنیای بیرونی ارزیابی مجدد کنند باید با چهار تکلیف رشد روبرو شوند که هر تکلیف ایجاب می‌کند که فرد بین دو گرایش متضاد درون خویشتن سازش برقرار کند و به هماهنگی درونی بیشتر برسد. جوان - مسن فرد میانسال باید راه‌های تازه‌ای برای جوان بودن و پیر بودن پیدا کند این به معنی دست کشیدن از برخی

ادامه نوشته