الف – مرحله ی فراگیری (کودکی و نوجوانی) یادگیری اطلاعات و مهارتها بدون در نظر گرفتن استفاده از آن .

ب- مرحله پیشرفت –(اواخر نوجوانی تا اوایل 20 تا 30 سالگی ) تشخیص ضرورت کار بر دانش برای دست یابی به اهداف بلند مدت .

ج- مرحله مسئولیت – (اواخر 30 تا اوائل 60 سالگی) کابرد توانایی های شناختی در مراقبت از خانواده ، همکاران و افراد جامعه.

د- مرحله اجرایی – (مرحله ی دیگری در سالهای 30 تا 40 تا میانسالی) رشد توانایی کاربرد دانش مرکب در سطوح مختلف ، مسئولیت در غرصه های کسب و کار.

ه- مرحله نو یکپارچگی : (سالمندی ) انتخابی شدن روز افزون فراگیری و کاربرد دانش در عرصه های کارهای اختصاصی