طبقه بندی اهداف آموزشی مریل

الگوی طراحی آموزشی مریل که نظریه نمایش اجزاء نیز نامیده می شود، در واقع توصیفی از عناصر خُرد در آموزش است و بدین سبب یک الگوی طراحی آموزشی در سطح خُرد قلمداد می شود.
مریل در این نظریه، ابتدا یک طبقه بندی از هدف های آموزشی ارائه می دهد که ماتریس عملکرد - محتوا نامیده می شود. این ماتریس چهار نوع موضوع ( حقایق، مفاهیم، روش کارها و اصول یا قوانین ) و سه نوع عملکرد ( یادآوری، کاربرد و کشف ) را به نمایش می گذارد.

بر اساس الگوی طراحی آموزشی مریل هر آموزشی تنها شامل دو عنصر تشکیل دهنده است: تعمیم و

ادامه نوشته

طبقه بندی اهداف آموزشی گانیه

اکثر مدل هاي طراحی آموزشی پس از شناسایی نیازها، با مشخص کردن اهداف آموزشی شروع می شوند. هدفها، نتایج نهایی حاصل از آموزش هستند که نظام هاي آموزشی به منظور دستیابی به آن ها آموزش را ارائه می دهند. نتایج نهایی، همان تواناییهاي پایانی فراگیران اعم از دانسته ها ، مهارت هاي عملی و گرایش هاي مختلف ناشی از آموزش است که ارائه آموزش را توجیه و تفسیر میکند .

اهداف به همه فعالیتهاي آموزشی از جمله انتخاب شیوه هاي تدریس و ارزشیابی جهت میدهند و به

ادامه نوشته

طبقه بندی اهداف آموزشی بلوم

همیشه یکی از سوالات اساسی در مورد اموزش این بوده است که ما چگونه می توانیم فرایند تفکر انسان را بهبود این سوال به دنبال این موضوع مطرح شد که انسان سالها قبل پی به این موقعیت برده است ببخشیم. که یادگیری از روی شانس و اتفاق انجام نمی گیرد به گفته ماری فورهند انسان از 1780 به بعدپی برد که یادگیری ربطی به شانس ندارد و آن باید با تلاش و سخت کوشی یادگیرنده قابل دسترسی است و از این زمان تاکنون متخصان آموزش و دست اندر کاران تعلیم و تربیت به دنبال پی ریزی

ادامه نوشته