تشويق و تنبيه در اخبار معصومين عليهم ‏السلام

اساسي‏ ترين هدف پيامبران و پيشوايان معصوم عليهم ‏السلام شكوفاسازي فطرت الهي در انسان‏ ها بود. آنان براي اين مهم، از دو عامل تشويق و تنبيه بهره مي ‏بردند، به گونه ‏اي كه سفارش به بهره ‏گيري از اين دو عامل تربيتي در سخنان آنان بسيار به چشم مي‏ خورد. اينك به نمونه هايي از سخنان معصومين عليهم ‏السلام درباره ‏ي تشويق و تنبيه مي‏ پردازيم.

ادامه نوشته

تشويق و تنبيه در نهج ‏البلاغه

اميرالمؤمنين علي عليه ‏السلام در خطبه ‏ها و نامه ‏هاي خود از دو عامل تشويق و تنبيه براي هدايت مردم به راه حق، بهره جسته است. ايشان به عنوان حاكم جامعه ‏ي اسلامي براي مديريت درست اجتماعي، فرمانداران و استانداران شايسته را مورد تشويق قرار مي ‏داد و خطاكاران را توبيخ و تنبيه مي‏ كرد. افزون بر آن، حضرت علي عليه ‏السلام به كارگزاران خود سفارش مي ‏كرد كه از تشويق و تنبيه 

ادامه نوشته

تشويق و تنبيه در قرآن

قرآن هنگام بيان سرگذشت امت‏ هاي پيشين به نعمت‏ هاي داده شده به ايشان و بلاها ومصيبت‏ هاي وارد آمده بر آن‏ها اشاره مي‏ كند تا امت‏ هاي آينده از آن پند بگيرند. آوردن داستان سرگذشت امت ‏هاي پيشين براي بازگوكردن توانايي خداوند است. قرآن در وصف پيامبران مي‏ فرمايد كه آنان مبشر (بشارت دهنده) و منذر (بيم دهنده) هستند. تعبير قرآني بشارت وانذار كاملاً با پاداش و تنبيه كه دو ابزار تربيتي

ادامه نوشته

پيشينه ‏ي تاريخي تشويق و تنبيه

بحث ‏هاي مربوط به كاربرد تشويق و تنبيه به عنوان ابزارهاي تغيير رفتار در جانوران و زيردستان از ديرباز مطرح بوده است. با اين حال، نخستين كنكاش ‏ها درباره‏ ي تشويق و تنبيه و تقويت كننده ‏هاي مثبت و منفي در پيدايش يا از بين بردن برخي رفتارها با پژوهش‏ هاي ايوان پترويچ پاولف (1936 ـ 1849) آغاز شد.

پاولف در تبيين بازتاب‏ هاي شرطي بر اين باور است كه تقويت فرآيند شرطي ‏سازي سبب مي‏ شود پاسخ ‏هاي بازتابي فرد به عرصه ‏هاي گوناگون گسترش يابد. وي با طرح نظريه ‏ي شرطي ‏سازي 

ادامه نوشته

تشویق و تنبیه در لغت و اصطلاح

مربيان براي كاستن از احتمال انجام رفتاري خاص از سوي شاگرد، به كارهايي دست مي‏ زنند تا زمينه ‏هاي انجام آن رفتار را در وي از بين ببرند. از اين رو، روان‏شناسان، تنبيه را اين گونه تعريف كرده ‏اند:

ارايه‏ ي يك محرك آزاردهنده (ناراحت كننده) به يك ارگانيزم كه نتيجه‏ ي آن، كاهش قدرت فراواني پاسخ‏ هايي است كه پيش از تنبيه انجام شده است، مانند: انتقاد شديد از يك دانش ‏آموز پس از مشاهده‏ ي رفتار

ادامه نوشته