تکلم و آموزش کلامی

در بين موجودات زنده انسان به دليل دستگاه صوتي پيشرفته­اش از راه زبان رابطه ايجاد مي­کند. از طريق زبان ، بشر خواست­ها و افکار و احساسات ديگران را مي­فهمد و افکار و خواست­ه اي خود را منتقل مي­کند. پس زبان به عنوان يک عامل ارتباط اجتماعي براي انسان به­شمار مي­رود و هميشه مورد توجه انديشه­ وران بوده است. 

ادامه نوشته

مفاهیم و آموزش مفهوم

یکي از مهم­ترين انواع يادگيري انسان يادگيري مفهوم است، و می­توان گفت که مفهوم هسته اصلي تفکر آدمي را تشکيل مي­دهد (سيف، 1385). مفاهيم کارکردهاي مهمي در زندگي رواني انسان دارند، از جمله اين­که از راه تقسيم جهان به واحدهاي عملي ­تر موجب صرفه جويي شناختي مي­شوند (اتکينسون و همکاران: ترجمه براهني و همکاران، 1386).

ادامه نوشته

عامليت و ساختار در رشد انسان

مفهوم عمل و عامليت انسانی در حوزه تاريخ زندگی و هم‌چنين در موج جديد مطالعات مسير زندگی، که افراد را در بافت اجتماعی مورد بررسی قرار می‌دهد، مورد توجه بوده است. در داخل محدوديت‌های جهان، افراد خود از بين گزينه‌های مختلفی که مسير زندگی‌شان را می‌سازد، دست به انتخاب می‌زنند. تفاوت‌های فردی با متغيرهای محيطی جهت ايجاد برون‌دادهای رفتاری تعامل

ادامه نوشته

كاربرد روانشناسی در آموزش

روش تدریس معلم باید با اصول و اهداف آموزش و پرورش و ویژگی های دانش‌آموزان هماهنگ باشد تا بتواند ضمن جهت دادن به فعالیت‌های آموزشی خود، دانش‌آموزان را به سوی اهداف تعلیم و تربیت هدایت كند. اگر معلم خواهان آن است كه كارآیی و موفقیت بیشتری در تدریس داشته باشد، باید ضمن مهارت و تسلط بر محتوای درسی به نكات ظریف و حساس روانشناسی (یادگیری و تربیتی) 

ادامه نوشته

پژوهش های دلبستگی انجام شده در خارج از کشور

گرشام وگولان (2012) به پژوهشی با عنوان کاربرد راهبردهای تنظیم هیجان در بچه ها و بزرگسالان: نقش توصیفی شخصیت و دلبستگی در نمونه 682 نفری از افراد 10تا 18 ساله پرداختند. نتایج این پژوش بیانگر آن بود که نمره های بالا در برون گرایی و تجربه پذیری کاربرد ارزیابی مجدد بیشتری را پیش بینی می کرد در حالی که نمره های بالا در همه ویژگی های شخصیت کاربرد سرکوبی کمتری

ادامه نوشته

پژوهش های دلبستگی انجام شده در داخل کشور

حجتی (1392) پژوهشی را با عنوان رابطه ابعاد شخصیت و راهبردهای تنظیم شناختی هیجان در میان مادران کودکان طیف اتیسم انجام داده است. بدین منظور 88 مادر دارای کودک با اختلالات طیف اتیسم به روش سرشماری به عنوان نمونه انتخاب گردیدند. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه پنج عامل شخصیت (NEO)، و پرسشنامه تنظیم شناختی هیجان گارنفسکی و کرایچ (2006) بود.  برای 

ادامه نوشته

تغییر در دلبستگی

بالبی (1988) بیان کرد که الگوهای درونی که یک بار شکل گرفته اند، تقریباً در طول زندگی ثابت خواهند بود. در نتیجه محققان بحث ویژگی های روابط را بسط داده و بیان داشتند که در بیشتر موارد، تجارب آموخته شده در ارتباطات قبلی، در زمان حال به شکل یک الگو مورد استفاده قرار گرفته و روابط فعلی را شکل می دهند (به نقل از تبعه امامی، 1390).

ادامه نوشته

الگوی چهار گروهی دلبستگی بزرگسال

همانند تحقیقات اولیه که بر روی سبک های دلبستگی در نوزادان و کودکان انجام گرفته است، تحقیقاتی نیز در زمینه دلبستگی بزرگسالان انجام شده که از همان سه سبک دبستگی ایمن، ناایمن اجتنابی و ناایمن دوسوگرا در کودکان اقتباس شده است. این سبک ها از نظر عملکردی هماهنگ با طبقه بندی اصلی اینسورث و دلبستگی در کودکان می باشد (هازان وشیور، 1987؛ لیبرمن[1]، 2002).

ادامه نوشته

الگوهای فعال درونی دلبستگی

به طور کلی مفهوم الگو های فعال درونی، مفهوم اصلی نظریه دلبستگی بالبی (1969) است. زیرا این الگوها ی فعال درونی (یا بازنمایی های ذهنی) به عنوان ساز و کاری (مکانیسمی) معرفی شده است که به وسیله آن تجربیات دلبستگی اولیه، سراسر زندگی یک فرد را تحت تأثیر قرار می دهد. او اینگونه فرض می کند که این الگو، فرد را برای پیش بینی و مدیریت جهان توانا می سازد، زیرا

ادامه نوشته

تفاوت دلبستگی بزرگسال و کودک

نکته قابل توجه این است که الگوهای دلبستگی بزرگسالان ریشه در روابط دلبستگی کودکان دارد. در واقع شواهد مهمی وجود دارد که تأیید می کند نظام هیجانی دلبستگی در کودکی نقش الگوی اصلی (یا پیش الگو) را در نظام هیجانی دلبستگی بزرگسالان ایفا می کند (مظاهری، 1379). با این وصف دلبستگی بزرگسالان واجد تفاوت های مفهومی و ساختاری با دلبستگی در دوره کودکی است که

ادامه نوشته

سبک های سه گانه دلبستگی بزرگسالان

هازان وشیور(1987) اظهار داشتند سبک های دلبستگی بزرگسالان به طرز قابل توجهی با فاکتورهای نگرش، شخصیت و هیجان در بزرگسالی مرتبط می باشد. بنابراین آنها براساس ارزیابی روش (موقعیت ناآشنا) اینسورث، به توصیف سه سبک دلبستگی بزرگسال به صورت مناسباتی از روابط بزرگسالان پرداختند که عبارتند

ادامه نوشته