نظریه انتقال شلوسبرگ
نظریه انتقال شلوسبرگ در طول زمان بر روی آن کار شده است و برخی از زمینه اصلی آن را تغییر داده است. این نظریه بیشتر بر اساس فرد و آنچه که آنها به عنوان یک انتقال در زندگی خود می دانند، است. این نظریه بهعنوان راهنمایی از این که چه گامهایی باید در طول انتقال برای کمک به بزرگسالان جوان برای ادامه کار و انتقال به آنچه که نیاز دارند، برداشته شود، استفاده میشود. ما از پرسشنامه های مختلف برای تعیین و ارزیابی توانایی یک فرد خاص برای کنار آمدن با این گذار استفاده می کنیم.
شلوسبرگ (۱۹۸۱) با وجود تلاش های بیشتر در ترسیم کلید ارتباطی روانی-اجتماعی گذار از طریق تغییر، نسبت به بریجز کمتر شناخته شده است.
شلوسبرگ (۱۹۸۱) در تلاش برای ارائه یک مدل جامع از تغییر ، سه مجموعه عوامل را که بر سازگاری فرد با تغییر تأثیر می گذارد ، ذکر می کند:
- ویژگیهای خود گذار: شامل تغییر نقش (به دست اوردن یا از دست دادن) ، منبع (داخلی یا خارجی) ، زمان بندی (شروع تدریجی یا ناگهانی) ، تأثیر ، (مثبت یا منفی) و مدت زمان (دائمی ، موقت یا نامشخص).
- ویژگی محیط های قبل و بعد از گذار: شامل سیستم های پشتیبانی داخلی ، روابط صمیمی ، انسجام خانواده ، شبکه های اجتماعی ، حمایت های نهادی و محیط فیزیکی است.
- ویژگی های فرد در حال گذار: شامل صلاحیت روانی اجتماعی ، جنسیت و هویت جنسی ، سن و طول عمر، وضعیت سلامتی، نژاد و قومیت، وضعیت اقتصادی-اجتماعی ، جهت گیری ارزش و تجربه قبلی از گذار با ماهیت مشابه.
شلوسبرگ (۱۹۸۱) استدلال می کند که این مدل با فراهم آوردن چارچوبی برای تجزیه و تحلیل مشکلات افراد در یک گذار خاص ، ارتباط مستقیم با مداخلات را برقرار می کند و یک نقشه شناختی برای درک واکنش ها نسبت به رویدادهای زندگی ترسیم و راهی برای مشاوران و مراجعان برای تجزیه و تحلیل حلقه های مفقوده بین گذار و سازگاری باز می نماید.
در حالی که این مدل یک رویکرد گسترده برای درک روند تغییر است و یک روش ابتکاری مفید برای آموزش افراد از طریق تغییر ارائه می دهد، هنوز مشخص نیست که چگونه می توان این مدل را در جهت تسهیل تغییرات رفتاری و احساسی بسیار خاص و هدفمند در یک فرآیند کوچینگ به کار گرفت. بنابراین با وجود ارائه روشهای اکتشافی و راهنمایی کننده مفید، هیچ کدام از این مدلها فراتر از توصیف نیستند و اجازه پیش بینی نمی دهند و یا بینشی در مورد چگونگی تسهیل بهینه اتخاذ رفتارهای خاص ارائه نمی دهند.
در اینجا مروری سریع از مراحل و ایده های پشت نظریه شلوسبرگ است:
انتقال ها
- رویدادها یا غیر رویدادهایی که منجر به تغییر روابط، روال ها، فرضیات یا حتی نقش ها می شود.
- معنی برای فرد بر اساس
- نوع: پیشبینیشده، پیشبینی نشده، غیرقابل پیشبینی
- زمینه: رابطه با انتقال و تنظیم
- تأثیر: تغییرات در زندگی روزمره
فرآیند انتقال
- واکنش ها در طول زمان
- حرکت به داخل، حرکت از طریق، و بیرون رفتن
مقابله با انتقال
- تحت تأثیر سهمیه یا دارایی ها و بدهی ها با توجه به چهار مجموعه از عوامل:
- موقعیت: محرک، زمان، کنترل، تغییر نقش، مدت زمان، تجربه قبلی، استرس همزمان، ارزیابی
- خود: ویژگی های فردی و جمعیت شناختی، منابع روانشناختی
- پشتیبانی: انواع، توابع، اندازه گیری
- استراتژی ها: دسته بندی ها، حالت های مقابله
از دید چیکرینگ و شلوسبرگ (1995) ورود به دانشگاه نوعی شوک فرهنگی به شمار می رود که نیازمند بازآموزی اجتماعی و روان شناختی برای مواجهه مؤثر با محیط، قوانی و دوستان جدید است. این شوک فرهنگی برای کسانی که دور از خانواده اند شدیدتراست. .
منظور از سازگاری با دانشگاه تطابق و سازگار شدن با قوانین، الزامات و هنجارهای حاکم بر دانشگاه است. از این منظر دانشجو لازم است هم با قوانین و قواعد رسمی این محیط و هم با هنجارهای قوانین نانوشته سازگار شده و با آنها کنار آید ( چیکرینگ و شلوسبرگ ؛ 1995)