نظریه رشد مفاهیم خدای دکانشی
بررسی مهم درباره رشد مفاهیم خدا به دست دكانشی ( Decanchy ) در سال 1965 در کشور فرانسه صورت گرفت. گرچه او به كودكان زير هفت سال نپرداخت ولیکن نتیجه گرفت كه رشد مفاهیم خدا در سه مرحله روی می دهد كه مبنای آن به ترتیب اسناد ( Attribution ) ، شخصی سازی ( Interiorization ) و درونی سازی ( Personalization ) است.
مرحله اول : كودكان 7 و 8 ساله تا 11 ساله غالباً از مايه های اسنادی استفاده می كردند؛ يعنی خدا را به صورت مجموعه ای از اسنادها می ديدند كه بسیاری از آنها انسان گونه و دارای تلويحاتی از جاندارگرايی بودند.
مرحله دوم : تداعی های كودكان 11 تا 14 ساله بیشتر جنبه شخصی سازی داشت. خدا ويژگی های پدر و مادر را به خود می گرفت.
مرحله سوم : سرانجام در 14 سالگی كم كم تغییر ديگری روی می داد كه مبتنی بر درونی سازی بود؛ يعنی در نیمه دوران نوجوانی ويژگی های انسان گونه خدا ناپديد می شد و مفاهیم خدا انتزاعی تر می شد و چنین می نمود كه روابط با خدا ( مثلاً از قبیل عشق و اطمینان ) از درون فرد نشات می گیرد و ديگر صرفاً شامل ويژگی های توصیفی نمی شود .
هر آنچه از روانشناسی می خواهید را در این وبلاگ بجویید .