روانشناسی دین در یک نگاه
روانشناسی دین به بررسی و مطالعه ی دین از نظرگاه روانشناختی می پردازد. در این علم، رفتار دینی بر اساس ساز و کارهای عمومیِ رفتار مورد بررسی و مطالعه قرار می گیرد. با این وجود، دین یکی از عمیق ترین جنبه های شخصی زندگی انسان است که برخی از مهمترین مسائل اسرار آمیز و وصف ناپذیرترین تجربه های بشر را در بر می گیرد، پس می توان پیشبینی نمود که سنجش و بررسی رفتار دینی، کاری بس دشوار به نظر می رسد.
تولس (Toeless) در تعریف روانشناسی دین می گوید: مطالعه ی روانشناختی دین، تلاش برای درک رفتار دینی از طریق به کار بستن اصول روانشناختی است که از بررسی رفتار به معنای کلی کلمه حاصل می شود. به عبارت دیگر روانشناسی دینی شاخه ای از روانشناسی است که رسالت آن بررسی نقش مذهب در هستی و بهداشت روان انسان است.
دین پژوهی
امروزه دین پژوهی (the study of theology) عنوانِ یک علم و رشته نیست، بلکه عنوان عامی است که بر مجموعه ای از رشته های علوم که به وجه جامعی درباره ی پدیده دین تحقیق می کند، اطلاق می شود.
در این مجموعه دو نوع رویکرد به دین قابل طرح است: رویکرد واقع گرایانه و رویکرد کارکردگرایانه. رویکرد اول، مورد توجه متکلمان و فیلسوفان بوده و در شاخه های الهیات و فلسفه دین قابل طرح و پیگیری است اما رویکرد دوم، مورد توجه جامعه شناسان و روانشناسان است.
سلامت روانی و سلامت عمومی.
سلامت روانی (mental health) از حوزههای مهم و محوری سلامتی است که در سالهای اخیر، صاحب نظران عرصه های پزشکی و بهداشت به آن پرداخته اند تا جایی که سازمان بهداشت جهانی ([World Organization Health [WHO) در تعریفی آن را یکی از سه رکن اصلی سلامتی ذکر کرده است.
سلامت عمومی مقول های پیچیده است که از عوامل گوناگونی تأثیر می پذیرد. وراثت، تربیت، ضربه های روانی، تغذیه، بیماری، فرهنگ و اعتقادات مذهبی در زمرهی این عوامل هستند .
سلامت عمومی را سازش فرد با جهان پیرامون قابلیت ارتباط موزون با دیگران، تغییر و اصلاح محیط فردی و اجتماعی و حل تضادها و تمایلات شخصی به طور منطقی (گزارش سازمان بهداشت جهانی، 2001) احساس درونیِ خوب بودن و اطمینان از خودکارآمدی، خود اتکایی، ظرفیت رقابت، وابستگی بین نسلی و خودشکوفایی توانایی های بالقوه فکری و هیجانی تعریف کرده اند.
تاریخچه مطالعات دینی
مطالعه دین از دیدگاه روانشناختی از حدود 100 سال پیش آغاز شده است . ویلیام جیمز (James W.) از پیشگامان طرح این واقعیت در روانشناسی، معتقد است: «ایمان، بدون شک مؤثرترین درمان اضطراب است؛ ایمان نیرویی است که باید برای کمک به انسان در زندگی وجود داشته باشد» .
از دیدگاه اسلام نیز، راه درمان اساسی اختلالات روانی، از جمله اضطراب و نگرانی، یاد خداوند است:«ألا بِذکرِ اللهِ تَطمئنُّ القلوب» (رعد، 28) و اعتقاد بر این است که انسان به وسیله ی ایجاد ارتباط معنوی با مبدأ وجود به آرامش خاطر دست می یابد.
هر آنچه از روانشناسی می خواهید را در این وبلاگ بجویید .