نظريه بازی خود جوش مري شريدان
در بازي خودجوش ( خود برانگیخته ) ، كودكان خود نوع ، مدت بازي و زمان توقف آن را مشخص مي كنند. بزرگتر ها ، در اختيار دادن واجازه دادن به آن ها نقش مهمي دارند. اين مسئله بسيار مهم است كه درمانگران مبتدي بايد به ارزش بازي خود جوش آگاه باشند ، تا بتوانند نقش تسهيل كننده اي دقيق را ايفاء كنند . و امكانات مناسبي در اختيار آنان قرار دهند . بايد به خاطر داشته باشيم كه هر كودك فردي است با نياز هاي خاص خود كه در طي مراحل پيشرفت تغيير مي كند .
شرايط بازي : فضا و محيط بازي (فضا ي مناسب ، كافي و امن)
وسايل بازي : باسن كودك و مراحل پيشر فت او تناسب داشته باشد. براي مثال : كودكي كه به علت نا تواني جسمي داراي محدوديت در حركت است ،بايد از ابزار هايي كه به آساني قابل جابه جايي هستند استفاده شود . – بايد از نكات ايمني در باره كليه ابزار ها ي بازي كا ملاً مطمئن بود .
مدت بازي : ( وقت كافي )
همبازي ها
نكات مهم در بازي خود جوش :
1- پذيرش مسئوليت مراحل گوناگون بازي و رعايت دقيق مسائل ايمني
2- كمتر به نتيجه بازي بينديشند اجازه داده شود تا از مراحل گونا گون بازي كودكان لذت ببرند . در واقع هدف انجام دادن بازي خود جوش است نه پرداختن به نتيجه آن .
3- درمانگر بداند چه زماني بايد در بازي كودكان دخالت كند . در مورد كار هاي نا مناسب آن ها نظر بدهد يا كار هايشان را متوقف كند.
4- نظارت غير مستقيم و مداوم عا ملي مهم است.
انواع بازي از نظر مري شريدان :
1-بازي فعال : براي رشد فيزيكي بدن بسيار مهم و ضروري است كودك به تمرين مهارت هايي مانند (نشستن، خزيدن، ايستادن، دويدن، بالا رفتن، پريدن ، پرتاب كردن ، لگد زدن و گرفتن اشياء ميي پردازد) پر جنب و جوش و فعال بوده و مستلزم استفاده از سر ، تنه ، پا و دست است . كه براي به دست آوردن قدرت، چا لاكي و ايجاد هما هنگي در حركات مي شود. پس از اين كه كودگان توانايي كنترل سر، دست و پا ها ها را به دست آورند بازي فعال آغاز مي شود .
2- بازي مهارتي و اكتشافي: معمولاً بعد از سه سالگي براي رشد محسوس كودك در خوب حركت كردن، هما هنگي ميان حركات دست و چشم و مانند آن ضروري است .
اين بازي كودك را وادار مي كند تا در پيرامون خود جستجو كرده و از طريق حواس( بينايي، شنوايي، بويايي، لامسه و چشايي) ويژگي هاي محيط خودرا كشف كند .
3- بازي تقليدي: در رشد اجتماعي و درك كودك خيلي مهم است . زيرا نياز به مشاهده دقيق ، تكرار و گزينش مي باشد.
بازتاب فعاليت هايي است كه كودك ميبيند، مي شنود و در اطراف او به وقوع مي پيوندد.
4- بازي هاي سازنده: مجموعه اي از حركات مفيد و ظريف حسي و درك پيوسته( ذهني سازي) و سمبوليك مانند ( سازي)
5- ايفاي نقش : يادگيري ، تقليد و ابداع موقعيت هاي خيالي ، در واقع فرصتي است براي به عمل در آوردن ديد گاه ها و مهارت
هر آنچه از روانشناسی می خواهید را در این وبلاگ بجویید .