در بازي خودجوش ( خود برانگیخته ) ، كودكان خود نوع ، مدت بازي و زمان توقف آن را مشخص مي كنند. بزرگتر ها ، در اختيار دادن واجازه دادن به آن ها نقش مهمي دارند. اين مسئله بسيار مهم است كه درمانگران مبتدي بايد به ارزش بازي خود جوش آگاه باشند ، تا بتوانند نقش تسهيل كننده اي دقيق را ايفاء كنند . و امكانات مناسبي در اختيار آنان قرار دهند . بايد به خاطر داشته باشيم كه هر كودك فردي است با نياز هاي خاص خود كه در طي مراحل پيشرفت تغيير مي كند .

شرايط بازي : فضا و محيط بازي (فضا ي مناسب ، كافي و امن)  

وسايل بازي : باسن كودك و مراحل پيشر فت او تناسب داشته باشد. براي مثال : كودكي كه به علت نا تواني جسمي داراي محدوديت در حركت است ،بايد از ابزار هايي كه به آساني قابل جابه جايي هستند استفاده شود . – بايد از نكات ايمني در باره كليه ابزار ها ي بازي كا ملاً مطمئن بود .  

مدت بازي : ( وقت كافي )

همبازي ها 

 

نكات مهم در بازي خود جوش :

1- پذيرش مسئوليت مراحل گوناگون بازي و رعايت دقيق مسائل ايمني

2- كمتر به نتيجه بازي بينديشند اجازه داده شود تا از مراحل گونا گون بازي كودكان  لذت ببرند . در واقع هدف انجام دادن بازي خود جوش است نه پرداختن به نتيجه آن .

3- درمانگر بداند چه زماني بايد در بازي كودكان دخالت كند . در مورد كار هاي نا مناسب آن ها نظر بدهد يا كار هايشان را متوقف كند.

4- نظارت غير مستقيم و مداوم عا ملي مهم است.

 

انواع بازي از نظر مري شريدان :

1-بازي فعال : براي رشد فيزيكي بدن بسيار مهم و ضروري است كودك به تمرين مهارت هايي مانند (نشستن، خزيدن، ايستادن، دويدن، بالا رفتن، پريدن ، پرتاب كردن ، لگد زدن و گرفتن اشياء ميي پردازد) پر جنب و جوش و فعال  بوده و مستلزم استفاده از سر ، تنه ، پا و دست است .  كه براي به دست آوردن قدرت، چا لاكي و ايجاد هما هنگي در حركات مي شود. پس از اين كه كودگان توانايي كنترل سر، دست و پا ها ها را به دست آورند بازي فعال آغاز مي شود .

2- بازي مهارتي و اكتشافي: معمولاً بعد از سه سالگي براي رشد محسوس كودك در خوب حركت كردن، هما هنگي ميان حركات دست و چشم و مانند آن ضروري است .

اين بازي كودك را وادار مي كند تا در پيرامون خود جستجو كرده و از طريق حواس( بينايي، شنوايي، بويايي، لامسه و چشايي) ويژگي هاي محيط  خودرا كشف كند .

3- بازي تقليدي: در رشد اجتماعي و درك كودك خيلي مهم است . زيرا نياز به مشاهده دقيق ، تكرار و  گزينش مي باشد.   

بازتاب فعاليت هايي است كه كودك ميبيند، مي شنود و در اطراف او به وقوع مي پيوندد.

4- بازي هاي سازنده: مجموعه اي از حركات مفيد و ظريف حسي و درك پيوسته( ذهني سازي)  و  سمبوليك مانند ( سازي) 

5- ايفاي نقش : يادگيري ، تقليد و ابداع موقعيت هاي خيالي ، در واقع فرصتي است براي به عمل در  آوردن ديد گاه ها و مهارت