سبک هویت هنجاری ( متعصب ، جزمی ) بر پایة تقلید ، پیروی از افراد مهم در زندگی فرد بنا شده است و شامل یک دیدگاه بستة ذهنی و خودپنداری ثابت ( عبدی زرین و همکاران ، 1389ب ) و سرکوب کنندة اکتشاف است . این روش بسیار نزدیک به وضعیت تفویض اختیار مارسیا است ( عبدی زرین و همکاران ، 1388 ) . این سبک از طریق به تعویق انداختن و اجتناب فعالانه از تصمیم گیری، شکل دادن تعهد و مذاکره هویت مشخص می شود. افراد دارای این سبک وظیفه شناس و هدفمند، اما بسیار ساختارمند هستند و در برابر اطلاعاتی که ممکن است با ارزشها و عقاید شخصی شان در تعارض باشند، بسته هستند (1118.blogsky.com) . احساس جهت گیری آشکاری از خود نشان می دهند ، احساس مثبتی از بهزیستی دارند ، اما این افراد در مواجهه با ابهام تحمل کمی از خود نشان داده ، نیاز بالایی نسبت به ساختار دارند و در برابر اطلاعاتی که نظام ارزش ها و باورهای فردی آنها را به چالش می کشد ، بسته عمل می کنند ( دانشورپور و همکاران ، 1386 ) .

سبک هنجاری به طور منفی با باز بودن نسبت به سایر ارزش ها و فعالیت ها و به طور مثبت با نیاز به نزدیکی شناختی مرتبط است ( محمدی و همکاران ، 1390 :ص 62 ).

نوجوانان با سبک هویت هنجاری ، نسبت به موضوعات هویتی ، مفروضات ذهنی و تصمیم گیری ها با انتظارات ، ارزش ها و دستورات افراد مهم و گروه های مرجع به همنوایی می پردازند ( سراج خرمی و معظم فر ، 1389 ) . به زبانی دیگر  با سئوالات هویتی و موقعیت های تصمیم گیری از طریق همنوایی یا رهنمودها و تجربیات افراد مهم در زندگی ، مواجه می شوند . این افراد در مقابل ناهماهنگی دارای تحمل پایینی بوده و به ساخت و شناخت های بسته متکی هستند ( فیض آبادی و همکاران ، 1386 ) . آنها به طور خودکار ، ارزش ها و عقاید را بدون ارزیابی آگاهانه می پذیرند و درونی می کنند (آقاجانی و همکاران ، 1387 ) یعنی این افراد با درونی کردن ارزش ها و باورهای دیگران مهم و به دلیل عدم استفاده از خود ارزیابی های سنجیده ، با موضوعات مربوط به هویت به صورت خودکار مواجه می شوند ( شکری و همکاران ، 1386ب ) ؛ ایشان تحمل کمی برای مواجه و رویارویی با موقعیت های جدید و مبهم دارند و نیاز بالایی برای بسته نگه داشتن ساختار خود یا همان حفظ ساختار خود نشان می دهند ( عبدی زرین و همکاران ، 1389 ). این افراد در برابر اطلاعات و تجاربی که ممکن است به طور بالقوه برای ساختار هویت آنها تهدید کننده باشند ، مقاومت می کنند و در برخی موارد به تحریف اطلاعات می پردازند . خود محافظتی در برابر تهدیدهای بالقوه ، باعث افزایش پاسخ های قالبی و تحریف شناختی می گردد ( آقاجانی و همکاران ، 1387 ) .

چون اهل تقلید است ، ایشان ارزش های مراجع قدرت و والدین را می پذیرند . در عین حال انعطاف پذیرند و هدف های کاری و آموزشی مشخصی دارند که از بیرون کنترل می شود . اغلب خود کنترل ، باوجدان و هدف مدار هستند ( کشاورزی ارشدی ، 1388 ) ، و در برابر داده های نو که با ارزش ها و باورهای بنیادی وی تفاوت و یا ناهماهنگی دارد شک می کند ، و در برابر آن گشودگی نشان نمی دهد . وی انعطاف ناپذیر و دارای هدف های کاری و آموزشی مشخصی است که از بیرون کنترل می شود ( پیری و شهرآرای ، 1384 ) . همچنین این افراد به جست و جوی اطلاعات نمی پردازند ، مگر اینکه این اطلاعات به وسیلة یک منبع معتبر تأیید شود . ایشان بیشتر هویت خود را بر روی اسناد های جمعی ( مذهبم ، کشورم ، غرور ملی ام ) تعریف می کنند ( آقاجانی و همکاران ، 1387 ) . و  منبع انگیزش در آنها کنترل بیرونی است ( برقی مقدم و بنی نصرت ، 1389 ) .

آنهایی که از سبک هویت هنجاری استفاده می کنند، گرایش به دفاعی بودن بیشتر و بسته بودن نسبت به پسخوراند در مورد برخی از جنبه های خود، مانند ارزشهای شخصی هستند. آنها هویت خود را در واژه هایی شبیه انتظار و رهنمود والدین، مذهب و دیگر گروههای مهم تعریف می کنند.  آنها در مقابل اطلاعاتی که عقاید موجود رایج آنها را به چالش می کشند مقاوم هستند. در گفته­ی مارسیا به آنها برچسب توقف هویت زده می شود (1118.blogsky.com) .

افراد با هویت هنجاری در خانواده های با سبک فرزندپروری استبدادی رشد می کنند که در آن کنترل دقیق رفتاری ، فرمانبری ، همنوایی و منبع کنترل بیرونی مورد توجه می باشد . مردان در مقایسه با زنان بیشتر به اجتناب اجتماعی می پردازند ، احساس خودکارآمدی اجتماعی کمتری دارند و کمتر از زنان در جست و جوی حمایت و تأیید اجتماعی هستند (آقاجانی و همکاران ، 1387 ) . سازگار و وظیفه شناس و هدفمند بوده و همچنین خود آنها پایدار و زودرس است . این افراد بیشتـر به جنبة تأییـد اجتمـاعی و جـامعه پسندی رفتارها توجه می کنند و ملاک خود را برای پذیرش ارزش ها ، تأیید افراد معتبر قرار می دهند ( گودرزی و شاملی ، 1389 ) . تمایل به هنوا شدن با انتظارات خانواده و اجتماع و درجة بالایی از تعهد به افراد مهم و استفاده از نظر آنهاست ( حجازی و فرتاش ، 1385 ) .

افراد با سبک هویت هنجاری در مواجهه با تعارضات هویت به طور نسبتاً خودآیند از انتظارات و توقعاتِ و تجویزات دیگرانِ مهم تبعیت می کند . به نظر برزونسکی و کاک در 2000 ، برخی مطالعات نشان می دهد که افراد با سبک هویت هنجاری سازگار و وظیفه شناس بوده و همچنین مفاهیم خود آنها پایدار و زودرس است ( شکری و همکاران ، 1386 ) . احساس جهت گیری آشکاری از خود نشان می دهند و احساس مثبتی از بهزیستی دارند ، اما این افراد در مواجهه با ابهام تحمل کمی از خود نشان داده ، نیاز بالایی نسبت به ساختار دارند و در برابر اطلاعاتی که نظام ارزش ها و باورهای فردی آنها را به چالش می کشد ، بسته عمل می کنند ( شکری و همکاران ، 1386ب ).

افراد با سبک هویت هنجاری ، نمرات کمتری را در تکلیف روابط بین فردی سنجیده به دست می آورند . در نظر اول ، ممکن است این نکته با تمایل این افراد به تمرکز روی انتظارات اجتماعی و توصیه های دیگران همخوان نباشد . این گروه به دلیل کاستی در خود مختاری عاطفی ، ارزش ها و اهداف دیگران را به منظور اجتناب از احساس گناه و کسب رضایت افراد مهم ، درونی می شوند ، با رفتارهای خود تعیینی و پذیرش مسئولیت شخصی هم بستگی دارد ( حجازی و فرتاش ، 1385) .

اعتقاد به جهت گیری هنجاری ممکن است آنچه را که لانگر و چانوویتز در سال 1981 آن را مطرح کردند و تعهدات شناختی زودرس می نامند ، افزایش دهد . تعهدات شناختی زودرس بدون فکر و بدون پردازش و ارزیابی انتقادی از اطلاعات مربوط به خود افراد صورت می گیرد ، این نوع تعهد مبتنی بر هیجان بوده که البته شواهد کمی از آن حمایت کرده است . در موقعیت هایی خوش ساختار که در آن مشکلات ، تقاضاها و معیارها نسبتاً ثابت و تعهدات نیرومند است ، بایستی کارکرد مؤثر بدون توجه به اساس منطقی آن افزایش یابد . با این حال ، تعهد مبتنی بر هیجان ممکن است در مووقعیت هایی که به وسیلة بی ثباتی و تغییر نسبی مشخص می شوند مشکل آفرین باشد ، به ویژه آن هنگام که کارکرد انطباقی به توانایی ارزیابی مجدد مسائل و نادیده گرفتن انتظارات قراردادی و مقابله به شیوة کارآمد و منعطف وابسته باشد ( شکری و همکاران ، 1386ب ) .

دانشجویانی که سبک هویت هنجاری دارند احساس روشنی در مورد اهداف و جهت گیری تحصیلی داشته ، با این وجود، این دانشجویان از تحمل کمتری برخوردار اند و از نظر عاطفی و تحصیلی استقلال کمتری نسبت به افراد دارای سبک هویتی اطلاعاتی دارند ( سراج خرمی و معظم فر ، 1389 ) .