کایران ایگان ( Kieran Egan ) متولد 1942 در ایرلند ، یک فیلسوف آموزشی معاصر و دانشجوی کلاسیک ، انسان شناسی ، روانشناسی شناختی و تاریخ فرهنگی . وی درباره مسائل مربوط به آموزش و رشد کودک ، با تأکید بر استفاده از تخیل و مراحل فکری ( اگان آنها را درک می نامد ) نوشت که در طی رشد فکری شخص اتفاق می افتد. او کار معلمان ژان پیاژه و مترقی مترقی ، به ویژه هربرت اسپنسر و جان دیویی را زیر سال برده است. وی در حال حاضر در دانشگاه سایمون فریزر کار می کند . مهمترین کار وی کتاب 1997 ذهن تحصیل کرده ( ذهن فرهیخته ، The Educated Mind ) است .

کایران اگان در سال 1942 در کلونل ایرلند متولد شد ، اگرچه وی در انگلیس بزرگ شده و تحصیل کرده است. وی در سال 1966 از دانشگاه دانشگاه لندن با درجه لیسانس هنر فارغ التحصیل شد. وی بعداً به عنوان همکار تحقیق در انستیتوی مطالعات تطبیقی ​​در کینگستون بر تیمز کار کرد . وی سپس به ایالات متحده نقل مکان کرد و دکترای را در فلسفه آموزش در دانشکده تحصیلات تکمیلی استنفورد آغاز کرد. ایگان دکترای خود را در دانشگاه کرنل در سال 1972 به پایان رساند.

کیران اگان مدیر گروهی است که توسط دانشکده آموزش دانشگاه سیمون فریزر تاسیس شد. هدف این گروه بهبود آموزش در مقیاس جهانی از طریق توسعه و گسترش ایده ها است .

انتقاد از نظریه های آموزش قبلی در کتاب ذهن تحصیل کرده

اگان استدلال می کند که بسیاری از محورهای نظریه پردازی آموزش و پرورش پیرامون سه ایده اساسی در مورد اینکه هدف آموزش چیست باید باشد:

1- آموزش افراد در محتوایی که "دیدگاه ممتاز و منطقی نسبت به واقعیت" به آنها بدهد (افلاطون ). در اینجا ما ایده های زیر را پیدا می کنیم: عقل و دانش می توانند دسترسی ممتازی به جهان فراهم کنند. دانش باعث رشد ذهن دانش آموز می شود. آموزش فرآیند معرفت شناختی است.
2- برای تحقق بخشیدن به حق هر فردی برای پیگیری برنامه درسی آموزشی خود از طریق کشف خود (روسو ). در اینجا ما همچنین ایده هایی را پیدا می کنیم که رشد دانش آموزان دانش را به وجود می آورد و آموزش یک روند روانشناختی است.
3- اجتماعی کردن کودک - برای همگن سازی کودکان و اطمینان از اینکه آنها می توانند نقش مفیدی در جامعه داشته باشند ، با توجه به ارزشها و اعتقادات خودش .
اگان در فصل یک استدلال می کند که "این سه ایده با هم ناسازگار هستند و این دلیل اصلی بحران آموزشی طولانی مدت ماست". برنامه آموزشی حاضر در بیشتر غرب تلاش می کند تا هر سه این ایده های ناسازگار را با هم ادغام کند ، و در نتیجه در دستیابی موثر به هر یک از سه موفقیت ناکام می ماند.

كیران اگان در مقدمه خود بر کتاب اشتباه گرفتن از ابتدا (2002) ضمن انتقاد از مبانی سنتی آموزش مدرن در غرب ، اظهار داشت: "من می خواهم این را مطرح كنم كه بیشتر عقاید بسیاری از مردم امروز درباره آموزش از راه های كاملاً بنیادی نادرست است." به گفته ایگان ، هربرت اسپنسر یکی از شخصیت های اصلی در تکثیر پایه های مترقی آموزش بود. این ایده ها بیشتر مورد حمایت جان دیوی قرار گرفتند و با تحقیق و نگارش ژان پیاژه پشتیبانی شدند. ادعای ایگان این است که این پایه ها اساساً دارای نقص هستند. اصول اصلی پیشرفت گرایی که وی سوال می کند عبارتند از: این ایده که همه چیز (به ویژه یادگیری) همیشه از ساده ای به پیچیده تر می رود ، این تصور که می توان مسائل ذهنی را مانند موارد مربوط به بدن بیولوژیکی درمان کرد و همه یادگیری کودک باید اتفاق بیفتد همانطور که کودک در حین بازی یاد می گیرد. وی همچنین فراخوان سودگرایی در آموزش و پرورش و ارزش تحقیق آموزشی را زیر سوال می برد. در این کتاب ، اگان مثالها و استدلالهای مبتنی بر منطق را ارائه می دهد که با این عقاید مخالف است.

تئوری جمع بندی فرهنگی ( نظریه بازنویسی فرهنگی ) و مراحل ادراکی اگان

نظریه ایگان در مورد چگونگی رشد دانش و درک در ذهن از طریق یادگیری ، پنج نوع درک دسته بندی است. این روند فردی "فشارهای منطقی و روانی" را منعکس می کند. اگان نظریه خود را از مفهوم خلاصه متداول در اواخر قرن 19 و اوایل قرن 20 متفاوت می کند.

کایران اگان پنج مرحله از درک را پیشنهاد کرده است . این‌ها عبارت‌اند از «سوماتیک»، «اسطوره‌ای»، «عاشقانه»، «فلسفی» و «آشنایی». این مراحل از طریق ابزارهای شناختی مانند "داستان ها"، "تضادهای دوتایی"، "فانتزی" و "قافیه، ریتم و متر" ایجاد می شوند تا حافظه را تقویت کنند تا ظرفیت یادگیری طولانی مدت ایجاد شود.

افراد می توانند یاد بگیرند که در پنج نوع درک گروه بندی شده و طبقه بندی می شوند:

1- سوماتیک - درک سوماتیک درک ذاتی از عملکردهای جسمی فرد و همچنین احساسات است. این درک در روشی که کودکان "از ساختار اجتماعی کلی خود در بازی الگو می گیرند" وجود دارد. این درک قبل از فراگیری زبان و توسعه زبان

2- اسطوره ای - درک اسطوره ای درک "اضداد دودویی" مانند بلند / کوتاه یا خوب / شر است. از ابزارها یا روشهایی مانند تصاویر ، استعاره و ساختار داستان در ایجاد حس قبل از سواد استفاده می شود.

3- رمانتیک - درک عاشقانه زمانی است که "حدود واقعیت" کشف شود. این مرحله زمانی است که تمایل به کشف حدود واقعیت ، علاقه به ویژگیهای متعالی اشیا و "تعامل با دانش نشان داده شده به عنوان محصول عواطف و مقاصد انسانی" وجود دارد (ص 254)

4- فلسفی - درک فلسفی ایجاد اصولی است که زیربنای الگوها و محدودیت های موجود در داده ها و ترتیب دانش به برنامه های کلی منسجم است.

5- کنایه آمیز (جنون آمیز ) - درک کنایه آمیز "انعطاف پذیری ذهنی برای تشخیص انعطاف پذیری ناکافی ذهن ما است" ، و زبانهایی که استفاده می کنیم ، به جهانی که سعی می کنیم در آنها نشان دهیم ". این شامل توانایی در نظر گرفتن توضیحات فلسفی جایگزین است و با موضع سقراطی در جهان مشخص می شود.

این نظریه "برگرفته از یک مطالعه گسترده تاریخ فرهنگی و تکاملی تاریخ و حوزه روانشناسی شناختی و انسان شناسی ، ایگان شرح مفصلی از چگونگی ایجاد و تفکیک این اشکال مختلف فهم در تاریخ فرهنگی ما می دهد. "

هر مرحله شامل مجموعه ای از" شناختی ابزارها "، همانطور که اگان آنها را صدا می کند ، درک ما از واقعیت را غنی می کند. اگان پیشنهاد می کند که جمع آوری این مراحل جایگزینی برای تناقضات بین اهداف افلاطونی ، روسوئی و اجتماعی شدن آموزش است.

ایگان در مقابل این پیشنهاد که درک دینی می تواند آخرین مرحله باشد ، مقاومت می کند و در عوض این استدلال را مطرح می کند که توضیحات مذهبی نمونه هایی از درک کنایه آمیز است که یک درک بدنی کاملاً پیشرفته را حفظ می کند.

تأثیر اصلی ایگان از روانشناس روسی لو ویگوتسکی می آید . ایده به کارگیری نظریه خلاصه سازی در آموزش و پرورش از فیلسوف قرن نوزدهم هربرت اسپنسر آمد ، اگرچه ایگان از آن به روشی بسیار متفاوت استفاده می کند. ایگان همچنین از ایده‌های آموزشی ویلیام وردزورث استفاده می‌کند و ابراز تأسف می‌کند که ایده‌های وردورث، چون در شعر بیان شده‌اند، امروزه به ندرت مورد توجه قرار می‌گیرند.