نظریه خودنویسی مارسیا باکستر ماگولدا
مارسیا باکستر ماگولدا ( Marcia B. Baxter Magolda ) پروفسور ممتاز دانشگاه میامی اوهایو و نویسنده و سخنران شناخته شده ملی در زمینه توسعه و یادگیری دانش آموزان است. او جایزه یک عمر دستاورد انجمن پرسنل کالج آمریکا را در سال 2014 و جایزه دستاورد تحقیقاتی انجمن مطالعات آموزش عالی را در سال 2007 به دلیل سهم برجسته اش در پیشبرد یادگیری دانشجویان دریافت کرد.
مارسیا باکستر ماگولدا عمدتاً دروس تئوریک رشد دانشجو را تدریس می کند. بورس تحصیلی او به تکامل خود نویسندگی در کالج و زندگی بزرگسالی و آموزش می پردازد تا رشد معرفتی، یادگیری و خودنویسی را ارتقا دهد.
مارسیا باکستر ماگولدا همیشه در اوهایو زندگی می کرد. او در نزدیکی لیما بزرگ شد، در دانشگاه ایالتی اوهایو تحصیل کرد و در دانشگاه میامی اوهایو تدریس میکند. او خاطرنشان میکند که بسیاری از ارزشهای طبقه کارگر میانه وسترن که از زندگی شهری کوچک حفظ کرده، در طول زندگی شخصی و حرفهایاش به خوبی به او خدمت کردهاند. وقتی با او صحبت میکنید، به راحتی متوجه لحن گرم و دوستانه، زبان زمینی، عقل سلیم میشوید. با این حال، او به سرعت تأکید میکند که در مقطعی، زمانی که او آن را «چهارراه» زندگیاش مینامید، باید برخی از ارزشهایی را که در کودکی و بزرگسالی آموخته بود زیر سوال برد.
مطالعه طولی 20 ساله باکستر ماگولدا در مورد یادگیری و رشد بزرگسالان جوان نشان می دهد که این نتایج یادگیری نیاز به خودنویسندگی یا باورهای پیچیده معرفت شناختی همراه با درک پیچیده از خود و روابط دارد. روایات طولی نشان می دهد که چگونه معرفت شناسی در طول زمان توسعه می یابد، رابطه آن با یادگیری در آموزش عالی و زندگی بزرگسالان، و شرایطی که شرکت کنندگان با آن مواجه شدند که معرفت شناسی پیچیده و یادگیری را به طور همزمان ارتقا داد.
مارسیا باکستر ماگولدا مطالعه خود را در مورد این نظریه زمانی آغاز کرد که شکاف مهم جنسیتی را در آثار موجود پری و بلنکی شناسایی کرد. او نیاز به پرداختن به جنسیت در مطالعه و مشارکت زن و مرد را با هم دید. ماگولدا در ابتدا مطالعه خود را در سال 1992 در مورد توسعه معرفتی 101 آغاز کرد میامی دانشگاه دانش آموزان. او یک مطالعه انحصاری در مورد رشد معرفتشناختی انجام داد و کار او در طول بیست سال گذشته با مطالعه عمیق سی و نه دانشجو از 101 شرکتکننده اصلی تکامل یافت.
باکستر ماگولدا سه بعد را شناسایی کرد که به سه سؤال ساده ای که فرد در طول سفر خود به سمت خودنویسی سؤال می کند پاسخ می دهد. این سؤالات عبارتند از: چگونه میدانم، کی هستم، و چگونه میخواهم با دیگران رابطه برقرار کنم. سه بعد خودتألیف عبارتند از: الف) معرفت شناختی که به فرد کمک می کند به بخش «از کجا می دانم» پاسخ دهد، ب) درون فردی که در آن فرد به سؤال «من کیستم» پاسخ می یابد و در نهایت ج) بین فردی. فرد به یک احساس قوی از خود می رسد و می تواند بر این موضوع مسلط شود که "چگونه می خواهم با دیگران رابطه برقرار کنم". این ابعاد با توجه به تجربیات فرد در هم تنیده می شوند.
چهار مرحله از خودنویسی وجود دارد که توسط باکستر ماگولدا کشف شده است. اینها پیروی از فرمول ها، دوراهی ها، تبدیل شدن به نویسنده زندگی و بنیان درونی است. این مراحل خطی نیستند، اما اساساً، هنگامی که فرد صاحب خود می شود، از پیروی از فرمول های بیرونی به سمت توسعه ندای درونی خود دور می شود و زندگی را بر اساس بنیان درونی خود معنا می بخشد. او نتیجه گرفت که شرکت کنندگان در رسیدن به خود نویسندگی شناسایی نشدند، با این حال آنها با آگاهی اولیه از خودنویسی دانشگاه را ترک کردند و همچنان که صدای درونی خود را توسعه می دهند، در زندگی خود معنا می بخشند. باکستر ماگولدا بعداً مدل مشارکت یادگیری (LPM) را با پاتریشیا کینگ برای تقویت توسعه خودنویسندگی معرفی کرد. LPM محیط هایی را بین افراد و مقامات ایجاد می کند که به طور موثر خودنویسندگی را ترویج می کند.
باکستر ماگولدا استدلال کرد که خودنویسندگی باید مبنایی برای نتایج یادگیری پیشرو در کالج باشد تا به طور مؤثر دانش آموزان را برای قرن حاضر آماده کند. خودنویسندگی در کالج از طریق تعامل بین دانشآموزان و مربیان اعمال میشود و شامل ارائه دستورالعملهای سازنده است که امکان تأمل در خود، تفسیرهای روشن از باورهای خود و مشارکت فعال در فعالیتهای معنادار را فراهم میکند. امور دانشجویی خود نویسندگی را در سالن های اقامت، مشاوره تحصیلی، مشاوره شغلی و کارکنان حرفه ای امور دانشجویی ایجاد می کند. خود نویسندگی به طور انتقادی بر جمعیت متنوع دانش آموزان و تجربیات متفاوت آنها منعکس می شود.
خودتالیفی
خودتالیفی توسط رابرت کگان به عنوان "ایدئولوژی ، داخلی هویت شخصی ، خود تألیفی است که می تواند ارزش ها ، اعتقادات ، اعتقادات ، تعمیم ، ایده آل ها ، انتزاع ها ، وفاداری های بین فردی و دولت های درون فردی را هماهنگ ، یکپارچه ، بر اساس آنها عمل کند ، یا اختراع کند. آنها را می نویسد و بدین ترتیب به اقتدار شخصی دست می یابد. "
خودتألیف از موضوع گسترده تری از تکامل خود متمایز است. خود تألیفی تنها یک مرحله تکامل در روند مادام العمر تکامل خود است. خود نویسندگی به جای وابستگی به ارزش های بیرونی ، اعتقادات و وفاداری های بین فردی ، به تولید درونی و هماهنگی عقاید ، ارزش ها و وفاداری های درونی فرد متکی است.
خودنویسایی در سه بعد شناختی ، درون فردی و درون فردی. این تئوری مبتنی بر یادگیری بزرگسالان و کسب دانش با محصول خودتالیفی شامل یادگیری و رشد است. مفهوم "شی" و مفهوم "خود" خود نویسندگی را تشکیل می دهند. یکی با خود نویسندگی متولد نمی شود. مراحلی برای دستیابی به خود تألیفی وجود دارد که شامل فرمول های خارجی زیر ، سپس تقاطع ها و در نهایت به دست آوردن خود تألیفی است. اعتماد به صدای داخلی ، ایجاد یک بنیاد داخلی و تأمین تعهدات داخلی عناصر خودتالیفی وجود دارد.
هر تجربه تجربه ای نیست که فرد بتواند در جهت خودنویسیدن تلاش کند. به تجربیاتی که به راهنمایی افراد به سمت خودنویسی کمک می کند ، تجارب موثر در رشد می گویند. این تجارب باعث می شود تا دیگران بتوانند به دنیای اطراف خود نگاه کنند و در عمق خود جستجو کنند تا عقاید خود را بسازند. این تأثیرات و جستجوی داخلی به فرد این امکان را می دهد تا بفهمد نظراتش چیست ، چرا این عقاید را دارد و چگونه آن نظر را تدوین کرده است. علاوه بر این ، این تجارب به فرد امکان می دهد تا برای تصمیم گیری به باورهای درونی خود اعتماد کند.
همچنین ، عوامل فرهنگی در ایجاد خود تألیفی نقش دارند. برای آمریکایی های آفریقایی تبار ، ناهماهنگی هویت در ناسازگاری رابطه ای ، کاتالیزور در توسعه خودنویسی است. با این حال ، برای آمریکایی های سفیدپوست ، فقط ناسازگاری هویتی یک کاتالیزور در توسعه خودنویس است.
نظریه مارسیا باکستر مگولدا ( Marcia Baxter Magolda's theory of self-authorship )
خودتألیف ، همانطور که توسط تحقیقات مارسیا باکستر مگولدا تعریف شده است ، متمرکز بر رشد معرفتی دانشجویان دانشگاه برای شناسایی شش فرضیه راهنمای اطلاع از مدل توسعه او بود. همانطور که فرد از وابستگی به مراجع خارجی برای اعتقادات ، هویت ها و روابط اجتماعی فاصله می گیرد ، نویسندگی خود شروع به تکامل می کند.
ارزیابی معناسازی و خودنویسی
به نظر مارسیا باکستر ماگولدا ، یکی از دلایلی که بسیاری از دانش آموزان در دستیابی به اهداف پیچیده یادگیری شکست می خورند ممکن است این باشد که آنها به شدت به نظرات دیگران در مورد اینکه چه چیزی را باور کنند، چه کسی باید باشند و چگونه با دیگران ارتباط برقرار کنند، تکیه می کنند. ظرفیت معناسازی خودنویسی مبنایی را برای درک و آموختن از تجربیات فرد فراهم می کند. بدون این، دانشآموزان نمیدانند چگونه عمدی در مورد اینکه چه چیزی را باور کنند و چگونه عمل کنند، انتخاب کنند. به همین ترتیب، بدون ابزاری برای دسترسی و ارزیابی معناسازی دانشآموزان، محققان در تصمیمگیری درباره نحوه تفسیر عملکرد تحصیلی و سایر رفتارهای دانشآموزان در مضیقه هستند و مربیان در انتقال یافتهها به طراحی برنامهها و خدمات جدید در مضیقه هستند. ظرفیت معناسازی خودنویسی مبنایی را برای درک و آموختن از تجربیات فرد فراهم می کند. بدون این، دانشآموزان نمیدانند چگونه عمدی در مورد اینکه چه چیزی را باور کنند و چگونه عمل کنند، انتخاب کنند. به همین ترتیب، بدون ابزاری برای دسترسی و ارزیابی معناسازی دانشآموزان، محققان در تصمیمگیری درباره نحوه تفسیر عملکرد تحصیلی و سایر رفتارهای دانشآموزان در مضیقه هستند و مربیان در انتقال یافتهها به طراحی برنامهها و خدمات جدید در مضیقه هستند. این مونوگراف برای کسانی است که علاقه مند به درک خودنویسی و ارزیابی آن و استفاده از این رویکرد در کار خود هستند. برگرفته از نظریههای تثبیتشده و تحقیقات طولی گسترده از جمله نزدیک به دو هزار مصاحبه، شرح مفصلی از چگونگی پیچیدهتر شدن ظرفیتهای بزرگسالان جوان در طول زمان ارائه میدهد. کسانی که نقش معناسازی را درک میکنند، بهتر میتوانند اثرات آن را بر نتایج آموزشی مستند کنند و اطلاعات بهتری در مورد اثربخشی برنامه در اختیار تصمیمگیرندگان قرار دهند. هر تک نگاری در این مجموعه، تجزیه و تحلیل قطعی یک مشکل سخت آموزش عالی است که بر اساس تحقیق کامل از ادبیات مرتبط و تجربیات سازمانی است. موضوعات با نظرسنجی ملی مشخص می شوند. سپس متخصصان و محققان برجسته مأمور نوشتن گزارشها میشوند و کارشناسان بررسیهای انتقادی هر دستنوشته را قبل از انتشار ارائه میکنند. بر اساس تحقیقات کامل از ادبیات مرتبط و تجربیات نهادی. موضوعات با نظرسنجی ملی مشخص می شوند. سپس متخصصان و محققان برجسته مأمور نوشتن گزارشها میشوند و کارشناسان بررسیهای انتقادی هر دستنوشته را قبل از انتشار ارائه میکنند. بر اساس تحقیقات کامل از ادبیات مرتبط و تجربیات نهادی. موضوعات با نظرسنجی ملی مشخص می شوند. سپس متخصصان و محققان برجسته مأمور نوشتن گزارشها میشوند و کارشناسان بررسیهای انتقادی هر دستنوشته را قبل از انتشار ارائه میکنند
عناصر خودنویسندگی
پس از یک مطالعه 21 ساله ، مارسیا باکستر مگولدا با مطالعه مصاحبه های سازنده ، سه عنصر خود نویسندگی را طراحی کرد تا روایت های بزرگسالان در محدوده سنی را کالبدشکافی کند از 18 سال تا 39 ساله باشد .
1- اعتماد به صدای داخلی
با اعتماد به صدای داخلی ، فرد واقعیت و واکنش خود را نسبت به واقعیت خود بهتر درک می کند. با استفاده از صدای داخلی به عنوان راهی برای شکل دادن واکنش به حوادث خارجی ، اعتماد به نفس در استفاده از اعتقادات و ارزشهای شخصی "توانایی آنها در مالکیت نحوه معناداری آنها از وقایع خارجی" را بزرگتر می کند.
2- ایجاد یک بنیاد داخلی
فرد آگاهانه تلاش می کند تا بنیادی داخلی برای هدایت واکنش ها نسبت به واقعیت ایجاد کند. فرد این کار را با ترکیب هویت ، روابط ، اعتقادات و ارزش های خود در مجموعه ای از تعهدات داخلی انجام می دهد که براساس آنها عمل می کند.
3- تأمین تعهدات داخلی
باكستر مگولدا این تغییر را به عنوان "عبور از آن" توصیف كرد ، جایی كه عقاید اصلی افراد به "اقتدار شخصی" تبدیل می شوند ، كه براساس آن عمل می كنند.
مراحل خودنویسندگی از منظر مارسیا باکستر مگولدا
چهار مرحله وجود دارد که پیشرفت را به سمت خودنویسندگی هدایت می کند:
مرحله اول : پیروی از فرمول های خارجی
کسانی که در این مرحله هستند به فرمول های خارجی برای آنچه شخص معتقد است ، چگونگی ساختن هویت خود و چگونه روابط اجتماعی را هدایت کنیم.
مرحله دو : تقاطع
این یک دوره انتقالی است. در این دوره ، فرد با تکیه بر فرمول های بیرونی و دستیابی به خودتالیفی فاصله دارد. تعارضی که مردم در این مرحله تجربه می کنند بین ارزشهایی است که آنها توسعه می دهند و با احساس خود جدایی ناپذیر هستند و خواسته هایی که در نقش و روابط خود با دیگران تجربه می کنند.
مرحله سوم : خودتألیفی
ابتدا رابرت كگان از خود نویسندگی نام برد ، به عنوان افراد "تغییر ظرفیت ایجاد معنا از خارج از خود به درون خود". مرحله سه ، اوج تکامل خود نویسندگی است. در این مرحله ، فرد می تواند منحصر به فرد باشد و اقتدار درونی خود را بیان کند. یکی قدرت جدا شدن از جریان اصلی را دارد. مسئولیت فرد در تفسیر تجربیات نه بر اساس ارزشها و عقاید دیگران بلکه اعتماد به صداهای درونی فرد است.
مرحله چهار : بنیاد شخصی
در این مرحله ، افراد در كیفیت خود قرار می گیرند و در معنای رابطه خود با خود و دیگران كه سیستم های اعتقادی آنها را آگاه می كند ، قرار می گیرند.
هر آنچه از روانشناسی می خواهید را در این وبلاگ بجویید .