ابعاد همدلی محمد رضا احمدی
محمد رضا احمدي در 1385 طی مقاله ای با عنوان «مباني روان شناختي ارتباط مؤثر والدين با فرزندان در محيط خانواده» در مجله معرفت ، ش 104 به بیان نظر خود پرداخته ، که ايجاد و رشد همدلي والدين نسبت به فرزندان را نيازمند تلاش در سه بعد مهم شناختي، عاطفي و ارتباطي ميداند:
1. مؤلفه شناختي همدلي ، والدين را ملزم ميسازد كه رفتار فرزند را دقيقاً مشاهده كرده و از معناي مشاهدات خود آگاهي يابد. همدلي نيازمند آشنايي با تجربه رفتاري فرزند و نيز اطلاع از تأثيرات آن رفتار است. اطلاعاتي نظير تأثيرات رفتار فرزند بر افكار و عواطف او و يا هنگام رويارويي با مسائل مختلف زندگي.
2. مؤلفه عاطفي همدلي ، نيازمند حساسيت به احساسات فرزند و گوش دادن به گفتههاي او درباره احساسات خويش است. اين احساسات در قالب كلام، حركات و يا اعمال فرزند جلوهگر ميشود. اين مؤلفهها، نيازمند هماهنگي دريافتهاي والدين از عواطف فرزند با رفتارهاي فرزند است.
3. مؤلفه ارتباطي همدلي ، بر انتقال اين نكته به فرزند تأكيد دارد كه والدين او را درك كرده، حقايقي درباره تجارب و رفتارهاي فرزند ميدانند و احساسات كنوني او را دقيقاً درك ميكنند. به عبارت ديگر، همدلي مستلزم آن است كه به نحوي به فرزند منتقل شود كه والدين او را درك ميكنند.
هر آنچه از روانشناسی می خواهید را در این وبلاگ بجویید .