محمود نوذری در رساله دکترای روانشناسی تربیتی خود از موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) در سال 1389 با عنوان بررسی تحول ایمان به خدا در دوره کودکی و نوجوانی و آغاز جوانی اقدام به مرحله بندی رشد ایمان به خدا نموده است به نظر ایشاندر گستره سِنّي تولّد تا بيست و دو سالگي، پنج مرحله ايماني متمايز ظاهر مي‌شود:

مباني و ريشه‌هاي اوّليه ايمان به خدا در دوره نوزادي از طريق تعامل هاي كودك با والدين بنا نهاده مي‌شود. دركي مبهم و نامتمايز از طريق مشاهده جنبه‌هاي محسوس ايمان بزرگسالان در دوره كودكي اول (۲ تا ۷ سالگي) شكل مي‌گيرد. در دوره كودكي دوم (از ۷ تا ۱۲ سالگي)، فرد به دركي متمايز و شبيه به درك بزرگسالان از مؤلّفه‌هاي ايمان دست مي‌يابد. در دوره نوجواني (۱۳تا۱۹ سالگي)افراد با نخستين چالش شکل دهي هويّت ايماني مواجه مي‌شوند و آن دسته از نوجواناني كه با پرسش‌هاي اساسي ايماني مواجه مي شوند، ممكن است به تكوين اولين هويت ايماني و تشرّف به ايمان نائل شوند. در آغاز جواني (۱۹ تا ۲۲ سالگي) براي افرادي كه محيط اجتماعي‌ـ فرهنگي، ايمان تازه شكل گرفته آنها را با چالش مواجه سازد، بازسازي مجدّد هويّت ايماني رخ مي‌دهد و فرد در اين مرحله مسئوليت ايمان خود را مي‌پذيرد و به دركي شفاف از مرز زندگي ايماني و غيرايماني دست مي‌يابد.