- در تعیین اهداف و روش ها و محتوای مفاهیم دینی ، کتاب قرآن و سیره نبوی و ائمه (ع) ، منبع و تکیه گاه اصلی است .

- مفاهیم دینی باید بر جنبه های رحمانی خدا ( رحمت و لطف الهی ) تاکید داشته باشد .

- برنامه های دینی کودکان باید با رشد ذهنی و تجارب آنان هماهنگی داشته باشد ، به همین دلیل همواره باید از طرح مفاهیم انتزاعی نظیر معجزه و عذاب الهی و اشاره به مفهوم ذات خداوند ، کمتر با آموخته های قبلی کودک هم خوانی دارد ، پرهیز گردد .

- مفاهیم دینی ضمن ساده و کودکانه بودن ، باید موثق باشند ، بنابراین مراقبت کنید که نظر شخصی خود را به عنوان مفهوم دینی به کودکان نیاموزید .

- در پرورش دینی باید الگوهای رفتاری ساده از زندگی معصومین (ع) و قابل تطبیق با ذهن کودک به نحوی جذاب فراهم شود .

- همراهی کودکان در گردش علمی و اردوهای دسته جمعی ، حضور در اجتماعات و مراسم مذهبی مانند عزاداری امام حسین (ع) ، پخش خرما ، سینه زنی ، حمل پرچم ها و شرکت در جشن ها و اعیاد اسلامی و مانند آن می تواند بسیار موثر باشد .

- ارائه مفاهیم دینی برای کودکان باید در پیوند نزدیکی با زندگی روزمره ایشان باشد .

- در پرورش دینی کودکان ، عنصر شادی آفرینی از مهم ترین اصل هاست .

- باید از زیاده روی و سخت گیری در روند ارائه مطالب دینی پرهیز شود .

- مطالب ارائه شده در این دوره نباید به گونه ای باشد که کودکان را به وحشت بیندازد یا در آنان تصورات نامناسبی ایجاد کند .

- در فعالیت های کودکان باید از رسانه های آموزشی نظیر کتاب ، نوارهای صوتی و تصویری ، وسایل بازی ، همچنین روش های مناسب مانند قصه ، شعر ، بازی و ... بهره گرفت .

- برای حفظ شادابی کودکان در آموزش مفاهیم دینی پیشنهاد می شود از شیوه های تشویقی متناسب با روحیه کودک ، به موقع استفاده شود و از برخوردهای تند پرهیز گردد .

- یادآوری نغمت ها به تقویت انس کودک با خدا کمک می کند .

- باید کودکان را نسبت به رحمت خداوند امیدوار کرد و از بیان عذاب دوزخ ، به گونه ای که زندگی پس از مرگ را به گونه ای وحشتناک ترسیم کند ، خودداری شود .

- مفاهیم دینی به تدریج ، غیر مستقیم و از طریق الگوی مناسب کودکان آموزش داده شود .

- از یاد نبریم که مهم ترین وظیفه تربیت دینی در ارتباط با کودکان ، ایجاد و تقویت عادات صحیح و خلقیات نیکو در دو حوزه فردی ( توجه به نظافت ، نظم ، صبر ، پرهیز از اسراف ، اعتماد به نفس ، پرهیز از حسادت و ... ) و اجتماعی ( مهربانی ، احترام به پدر و مادر ، امانت داری ، مهربانی با طبیعت و ... ) است .