الف) مهم ترین وظیفهٔ تربیت دینی، پرورش ایمان کودکان با درنظر گرفتن نکات زیر است:
٭ ایمان با تعقل منافات ندارد.
٭ برای رشد ایمان کودک، اعتماد به دیگران یک شرط اساسی ست.

٭ ایمان هم گام و متناسب با آگاهی های کودک رشد می کند.
٭ ایمان منطق و شیوهٔ استدلال خاص خود را دارد.
ب) پرورش تفکر خلاق از بهترین شیوه ها و پایه های تربیت دینی، با درنظر گرفتن نکات زیر است:
٭ قوهٔ تخیل فراتر از گمان یا باور ساختگی ست.
٭ تفکر خلاق از راه های مختلفی فعال می شود و باید این راه ها را شناخت.
٭ برای تربیت تخیل کودک باید او را به همیاری و مشارکت دعوت کرد، چون تخیل روندی فعال دارد.
ج) بهره گیری از الگوها (استفاده از تمثیل) بهترین شیوه برای تربیت دینی کودکان، با درنظر گرفتن نکات زیر است:
٭ والدین و مربیان بهترین الگو و نمونهٔ رفتاری برای کودکان هستند.
٭ لازم است کودکان را با الگوهای شایسته آشنا کرد.
٭ باید به کودکان نمونه های عینی و عملی معرفی نمود.

راهکارهایی برای رشد عاطفی و اخلاقی کودکان

الف) بهره گیری از بازی: بازی ها فرصت مناسبی را برای ارائهٔ الگوهای مناسب و رفتاری کودکان در اختیار مربی قرار می دهد. مانند بازی های تقلیدی و نمایشی که با درست کردن ماسک ها و اجرای نقش های قصه انجام می شود.
نکته: می توان قصه های هنرجویان را با درست کردن ماسک های آنها و با موضوع خداشناسی و مذهبی در قالب یک نمایش ارائه داد.
ب) آموزش مبتنی بر عادات: این شیوهٔ آموزشی تنها شیوهٔ آموزش اخلاق در دورهٔ سنی پیش از دبستان است. مانند پرسیدن و مشاوره گرفتن از فیل دانا در داستان فیل کوچولو یا احترام به طبیعت، احترام به بزرگ سالان، آزار ندادن حیوانات و … در داستان های مختلف.
ج) پاسخ به سؤالات کودکان: دین باید به عنوان مطمئن ترین منبع پاسخ گویی درسی به سؤالات اساسی انسان و کودکان معرفی شود، مانند بزرگ ترین نقاش طبیعت کیست؟ در داستان فیل کوچولو آفریننده میوه ها و آب، برای ادامهٔ حیات انسان ها کیست؟ …

در این راستا می توان از فعّالیت هایی مانند موارد زیر استفاده کرد:
 - بازگو کردن داستان هایی برای دادن پاسخ مناسب به سؤال «از کجا آمده ام؟ »
 - نقل داستان هایی از عاقبت مردم با ایمان و با اعتقاد؛
 - نقل مثال ها و داستان هایی با موضوع محدودیت درک انسان از ذات خدا؛
 - آگاهی دادن به کودکان دربارهٔ واقعیت های تلخ زندگی، مثل مرگ؛
 - همراهی با کودکان در تماشای طبیعت برای مشاهدهٔ آیات و نشانه های خدا.
د) سؤال کردن از کودکان: با طرح سؤالات برانگیزنده به کودک فرصت یادگیری داده می شود. روش های سؤال کردن از کودکان متعدد است، از جمله:
١ سؤالات کاربردی :حس پویایی چه سودی برای انسان دارد؟ اگر خداوند این حس را در ما خلق نمی کرد چه می شد؟
٢ سؤالات ارزیابی کننده :نام پیامبر خود و تاریخ تولد آن حضرت را می دانی؟ آنها را بیان کن.
٣ سؤالات استدلالی :چرا خداوند مهربان میوه های مختلف برای انسان ها خلق کرده است؟ چرا دروغ گو، دشمن خداست؟
٤ سؤالات تفسیری :چگونه با مشاهدهٔ طبیعت و زندگی گیاهان و جانوران می توان خدا را شناخت؟

٥  سؤالات اعتقادی :آیا به خدا و کتاب او ایمان داری؟ چه کسی را می پرستی و خالق هستی می دانی؟
٦  سؤالات یادآورنده :بنابراین فهمیدیم، بزرگ ترین نقاش طبیعت کیست.