ويژگيهاي اصولي و كلي يك اسباب بازي خوب
الف) متناسب بودن با سنّ كودك
اسباب بازي بايد از نظر وزن، اندازه، شكل و... با ويژگي هاي فيزيكي سن كودك سازگار باشد؛ يعني والدين بايد به رشد فيزيكي كودك توجه كافي داشته باشند. همچنين بين اسباببازي و توانايي ذهني كودك همآهنگي وجود داشته باشد.
ب) سادگي اسباب بازي
ويژگي بسيار مهم ديگر، ساده بودن اسباب بازي است. هرچه اسباب بازي ساده تر باشد، تحرك ذهني و ابتكاري كودك در مورد آن بيشتر خواهد بود. براي آنكه اسباب بازي ارزش روان شناختي داشته باشد، بايد از قطعات ساده و متنوعي تشكيل شده باشد تا كودك بتواند آن را دستكاري كند. اسباب بازي خودكار و مكانيكي، فرصت رشد خلاقيت را از كودك مي گيرد.
ج) گوناگوني و تنوع در اسباب بازي
انسان داراي استعدادها و توانمندي هاي گوناگوني است كه هريك از آنها براي شكوفا شدن و بروز و ظهور خود نيازمند راهكارها و ابزارهاي متنوعي است. بنابراين، گوناگوني بازي و اسباب بازي، سبب رشد و شكوفايي اين استعدادهاي مختلف مي شود.
د) اقتصادي بودن اسباب بازي
قيمت اسباب بازي بايد در حدّي باشد كه بتوان آن را تهيه كرد و از سوي ديگر كودك بتواند به هر نحوي كه مي خواهد آن را دستكاري كند. از زاويه ديگر، اقتصادي بودن اسباب بازي به معناي آن است كه به اصطلاح، يك با مصرف نباشد، بلكه چند كودك بتواند دوران كودكي خود را با آنها بگذرانند.
ه) رنگ اسباب بازي
بايد اسباب بازي با رنگ هاي شاد و نشاط آور را انتخاب كنيم؛ نه رنگ هايي كه سبب افسردگي و دلمردگي مي شود.
و) توسعه دهنده توانايي ها و مهارت هاي جسمي كودك
اسباب بازي مطلوب، افزون بر پرورش قواي عاطفي، رواني و رشد خلاقيت، بايد توانايي كودك را در زمينه استفاده از اعضاي بدنش توسعه دهد. بنابراين، براي پرورش تمامي حواس، بايد اسباب بازي مناسب را در اختيار كودك قرار داد تا كودك، افزون بر سرگرمي، به توانايي هاي جسمي نيز آگاه شود و آنها را به كار اندازد.
ز) پرورش و گسترش دهنده خيال ها و تصورات
اسباب بازياي كه براي كودك تهيه مي كنيم بايد بتواند تصورات و خيالات كودك را گسترش دهد.
براي نمونه، اسباب بازياي كه رنگ هاي متنوع و شاد دارد يا نمادي از حيوان يا اشيا و موجودات ديگر مانند هواپيما، ماشين، وسايل منزل و... است، موجب پرورش و گسترش خيالات و تصورات كودك ميشود. اسباب بازياي كه كودك را به تفكر وا دارد؛ مثل آنكه بخشي از آن به صورت پرنده و قسمت ديگر آن دقيقا شبيه ماشين يا هواپيما باشد، براي كودك بسيار جالب است، زيرا تاكنون چنين چيزي را نديده است.
يكي از بهترين اسباب بازياي كه در برنامه هاي تلويزيون معرفي شد و براي كودكان بسيار جالب و آموزنده بود، عروسك «زي زي گلو» بود. اين عروسك با توجه به طرّاحي و ساختار ويژه اي كه داشت، براي كودكان بسيار جالب و جذاب بود.
ح) هم خواني اسباب بازي با ارزش هاي فرهنگي جامعه
اسباب بازي بايد به گونه اي باشد كه ارزش هاي فرهنگي و اجتماعي جامعه را تقويت كند؛ نه آنكه در ستيز با آنها قرار گيرد. يكي از بهترين اهداف و كاركردهاي اسباب بازي، انتقال ارزش هاي فرهنگي و اجتماعي به كودكان است. بنابراين، در كشورهايي كه اسباب بازي با اهداف فرهنگي ساخته مي شود، يكي از اصلي ترين معيارهاي آن، تقويت ارزش هاي فرهنگي در كودكان است. متخصصان، اسباب بازياي را طراحي مي كنند كه آداب و رسوم، لباس، سبك و شيوه رفتاري مورد قبول در آن جامعه را تبليغ و از ترويج رفتارها و مدل هاي پوششي بيگانه جلوگيري كند. در كشورهايي مانند هند، چين و مالزي به فرهنگ بومي در ساخت اسباب بازي بيشتر توجه مي شود.
يادآوري اين نكته ضروري است كه اسباب بازي هر كشور براي كودكان همان فرهنگ و همان كشور مطلوب و مفيد است. ولي استفاده از آن در فرهنگها و كشورهاي ديگر مي تواند آسيب زا باشد. اسباب بازياي كه در كشور چين، هند و مالزي طراحي و ساخته مي شود، هر چند استاندارد هاي لازم در آن رعايت شده باشد، ممكن است با فرهنگ اسلامي ما سازگاري نداشته و براي كودكان ما پيآمد منفي داشته باشد.
اسباب بازياي كه در جامعه ما طراحي و ساخته مي شود، بايد فرهنگ بومي و ديني ما را تبليغ كند. شكل و اندام عروسك و حجاب و آرايش آن بايد با معيارهاي اسلامي و فرهنگي ما سازگار باشد.
هر چند ممكن است برخي تصور كنند كه عروسك اگر بي حجاب باشد، چه پيآمدي خواهد داشت و چه بسا به نظر برخي، مسئله حجاب در اسباب بازي خنده آور باشد. بايد توجه كرد كه ما نبايد از ديد خود قضاوت كنيم. ما بزرگسال هستيم و ميدانيم كه اين عروسك، اسباب بازي است. ولي كودكان تصور ديگري دارند. آنها اسباب بازي را واقعي مي دانند.
كودك، عروسك را به اندازه خواهر و حتي مادرش دوست دارد و با اين تصور، با او رابطه برقرار مي كند. از نظر حجاب و... با عروسك همانند سازي مي كند و از اين رهگذر، با جامعه و دنياي واقعي آشنا مي شود. بنابراين، رعايت مسائل فرهنگي و ديني در ساخت و طراحي اسباب بازي كودكان بسيار ضروري و با اهميت است.
ط) اسباب بازي نبايد بيانگر شكل و حرفه خاصي باشد
زيرا فرصت رشد و خلاقيت كودك در زمينه ها و موضوعات ديگر را از او سلب مي كند. اگر همه اسباب بازياي كه براي كودك تهيه مي كنيم، مربوط به يك شغل و حرفه باشد؛ مثلاً مربوط به حرفه نظامي باشد، مثلِ تانك، مسلسل، كلاه پليس، ماشين پليس و...، كودك هم فقط با همان رشته آشنا مي شود و چه بسا ممكن است به آن علاقه مند شود و در نهايت از رشته هاي ديگر به كلي بيخبر بماند.
خريدن اسباب بازي مربوط به آشپزي نيز همين گونه است. بنابراين، بايد به گونه اي برنامه ريزي كنيم كه اسباب بازي مختلف و متنوع تهيه كنيم و در اختيار كودك بگذاريم. پس اگر يكبار ماشين پليس خريديم، بار ديگر حتما يك اسب، دوچرخه، كلاه ايمني، وسايل پزشكي و... كه مربوط به شغل هاي ديگر است، براي كودك تهيه كنيم. اين باعث مي شود كه كودك با شغل ها و حرفه هاي متنوع آشنا شود و وقتي بزرگتر شد به راحتي مي تواند يكي از اين مشاغل را انتخاب كند. ولي اگر اسباب بازي وي محدود به يك شغل خاص باشد، فقط به همان حرفه علاقهمند مي شود و اگر زمينه ورودش به آن شغل فراهم نباشد، به آساني نمي تواند شغل هاي ديگر را انتخاب كند.