نظریه رشد هویت آرتور چیکرینگ
آرتور دبلیو چیکرینگ ( Arthur W. Chickering ) متولد 27 آوریل 1927 و متوفای 15 اوت 2020 ، یک محقق آموزشی در زمینه امور دانشجویی بود . او به خاطر مشارکتش در نظریه های رشد دانش آموزی شناخته شده بود . در سال 1950 او کارشناسی ادبیات تطبیقی مدرن را از دانشگاه وسلیان و در 1951 مدرک کارشناسی ارشد آموزش زبان انگلیسی را از دانشکده تحصیلات تکمیلی آموزش دانشگاه هاروارد و در سال 1959 مدرک دکترای روانشناسی خود را از کالج معلمان دانشگاه کلمبیا دریافت کرد .
در سال 1990 به ریاست دانشکده تحصیلات تکمیلی دانشگاه جورج میسون منصوب شد. او در سال 1992 توسط دکتر گوستاوو آ. ملاندر جانشین او شد. چیکرینگ همچنین در دانشگاه جورج میسون و کالج گدارد تدریس می کرد . او از سال 2002 تا 2012 در کالج گودارد به عنوان دستیار ویژه روسای دانشگاه شولمن و واکار کار کرد. چیکرینگ در 15 اوت 2020 در شرق مونپلیه، وی تی در 93 سالگی فوت کرد .
هنگامی که در کالج گدارد شاغل بود ، تحقیقاتی را آغاز کرد که به برجستهترین نشریه او، آموزش و هویت انجامید . بین سالهای 1959 و 1969، او بین سالهای دوم تا پایانی آزمونهایی را روی دانشجویان کالج انجام داد. او با جمعآوری دادههای چند کالج غیرمشابه دیگر که از طریق مدیر پروژه توسعه دانشجویی در کالجهای کوچک جمعآوری کرد، نظریههای خود را در مورد اینکه چه چیزی بر دانشجویان کالج در رشد آنها تأثیر میگذارد و تأثیر میگذارد، ایجاد کرد. او در سال 1969 منتشر کرد که نظریه هفت بردار رشد دانش آموزی خود را توضیح داد. او با کمک لیندا ریسر نظریه های خود را در سال 1993 به روز کرد و مجدداً منتشر کرد.
نظریه رشد هویت چیکرینگ
نظریه رشد هویت چیکرینگ ( Chickering's theory of identity development ) ، همانطور که توسط آرتور دبلیو. چیکرینگ بیان شده است، فرآیند رشد هویت را توضیح می دهد . این نظریه به طور خاص برای بررسی فرآیند رشد هویت دانشجویان در آموزش عالی ایجاد شده است، اما در زمینه های دیگر نیز مورد استفاده قرار گرفته است.
چیکرینگ در طول استخدام خود در کالج گدارد ، شروع به تحقیق برای نظریه خود کرد. تحقیقاتی که او در سال 1959 آغاز کرد و در سال 1969 به پایان رساند، شامل نظرسنجی از دانشجویان کالج بود. دانشآموزان از نظر سنی سنتی بودند و به عنوان دانشآموز دوم تا ارشد ثبتنام میشدند . چیکرینگ درگیر پروژه توسعه دانشآموزان در کالجهای کوچک بود، که به او اجازه داد تا دادههای اضافی را از مدارس دیگر جمعآوری کند و آنها را با دادههای خود جمعآوری کند. در سال 1969، او آموزش و هویت را منتشر کرد که نظریه جدید خود را در مورد رشد دانش آموز توضیح داد. کار او در سال 1972 و دوباره در سال 1993 با همکاری لیندا ریسر مورد بازبینی و به روز رسانی قرار گرفت.
نظریه چیکرینگ در درجه اول بر رشد هویت متمرکز است . این امر را با استفاده از هفت بردار توسعه که به توسعه هویت کمک می کنند، بررسی می کند:
- توسعه شایستگی
- مدیریت احساسات
- حرکت از طریق خودمختاری به سمت وابستگی متقابل
- ایجاد روابط بین فردی بالغ
- تثبیت هویت
- هدف در حال توسعه
- توسعه یکپارچگی
این بردارها را می توان به عنوان مجموعه ای از مراحل یا وظایف در نظر گرفت که با احساس، تفکر، باور و ارتباط با دیگران سروکار دارند. افراد ممکن است از طریق بردارها با سرعت های مختلف پیشرفت کنند. بردارها تمایل به تعامل با یکدیگر دارند و این می تواند باعث ارزیابی مجدد مسائل مرتبط با بردارهایی شود که قبلاً روی آنها کار شده است. اگرچه بردارها بر روی یکدیگر ساخته می شوند، اما بردارها از یک ترتیب متوالی دقیق پیروی نمی کنند. توسعه در بردارهای متعدد به افراد اجازه می دهد تا با ثبات و پیچیدگی فکری بیشتری کار کنند.
توسعه شایستگی
در آموزش و هویت ، چیکرینگ و ریسر ( Reisser ) از قیاس چنگال سه لایه برای توصیف شایستگی استفاده می کنند. صلاحیت فکری، صلاحیت فیزیکی و شایستگی بین فردی است. دسته چنگال نمایانگر احساس شایستگی است که از این آگاهی ناشی می شود که فرد قادر به دستیابی به اهداف و کنار آمدن با شرایط نامطلوب است.
مدیریت احساسات
این بردار شامل یادگیری درک، پذیرش و بیان احساسات است. افراد می آموزند که چگونه بر روی احساساتی که تجربه می کنند به درستی عمل کنند. در کار اخیرش، نظریه چیکرینگ گسترده بود و احساساتی از جمله اضطراب ، افسردگی ، گناه ، خشم ، شرم و احساسات مثبت مانند الهام و خوش بینی را در بر می گرفت. در کار اصلی خود، او در درجه اول بر پرخاشگری و تمایلات جنسی تمرکز داشت.
حرکت از طریق خودمختاری به سمت وابستگی متقابل
دستاورد موفقیت آمیز این بردار شامل یادگیری چگونگی استقلال عاطفی است. این شامل رهایی از نیاز مداوم به راحتی، تأیید و تأیید دیگران است. افراد همچنین رشد را در توانایی های حل مسئله ، ابتکار عمل و خود هدایتی می بینند. آنها شروع به درک این موضوع می کنند که بخشی از یک کل هستند. آنها مستقل هستند، اما به دیگران در جامعه وابسته هستند.
در نظریه به روز شده چیکرینگ، تأکید بسیار بیشتری بر وابستگی متقابل شده است.
ایجاد روابط بین فردی بالغ
در این بردار، افراد یاد می گیرند که از دیگران قدردانی و درک کنند. برخی از وظایف مرتبط شامل تحمل بین فرهنگی و قدردانی از تفاوت های دیگران است. یک فرد همچنین در ایجاد و حفظ روابط صمیمانه طولانی مدت توانمند می شود . چیکرینگ این را به فهرست بردارها در نسخه اصلاح شده خود منتقل کرد تا اهمیت توسعه روابط را نشان دهد.
تثبیت هویت
این بردار بر روی هر یک از آنهایی که قبل از آن آمده است ساخته می شود. این شامل راحت شدن با خود است. این شامل ظاهر فیزیکی، جنسیت و هویت جنسی ، قومیت و نقش های اجتماعی است. همچنین شامل پایدار شدن و به دست آوردن عزت نفس است. فردی که هویت خوبی دارد می تواند بازخورد و انتقاد دیگران را مدیریت کند.
هدف در حال توسعه
در این بردار، یک فرد تعهد خود را نسبت به آینده توسعه میدهد و در تصمیمگیری و پیگیری تصمیمها، حتی زمانی که ممکن است مورد اعتراض باشد، صلاحیت بیشتری پیدا میکند. این شامل ایجاد حس زندگی حرفه ای است. ممکن است شامل ایجاد اهداف باشد و تحت تأثیر خانواده و سبک زندگی فرد باشد.
توسعه یکپارچگی
این بردار شامل سه مرحله است که به ترتیب زمانی جریان دارند ، اما قادر به همپوشانی هستند. این مراحل عبارتند از انسانسازی ارزشها، شخصیسازی ارزش و توسعه همخوانی. فرآیند انسانسازی ارزشها شامل جابهجایی از یک نظام ارزشی سرد و سفت به سیستمی است که با منافع دیگران و با منافع خود متعادلتر است. پس از تثبیت این امر، فرد شروع به جمع آوری یک گروه اصلی از ارزش های شخصی می کند که به طور محکم حفظ می شوند، اما اعتقادات دیگران مورد توجه و احترام قرار می گیرند. توسعه تطابق مستلزم هماهنگ کردن اعمال با باورها است.