در دوران اسلامی دانشمندان مسلمانی چون کندی، فارابی، ابن سینا، فخر رازی، غزالی، ابن عربی، سهروردی و ملاصدرا مطالعات زیادی در زمینه روانشناسی انجام داده اند.

کندی، نقش ویژه ای در واکاوی مفهوم نفس و قوای گوناگون آن داشت. او در باره عقول، شناخت، جنبه ها ی اخلاقی و فضایل انسانی، خواب و رؤیا و ... نظرات ارزشمندی دارد. رساله خواب و رؤیای او که در قرون وسطی به زبان های اروپایی و لاتینی ترجمه شد، در بیداری اروپا ( رنسانس ) مؤثر بود. بعلاوه به مساله اندوه ( افسردگی ) پرداخته است. وی در رساله "زدودن اندوه"، اندوه را تعریف می کند، چیستی آن را بیان می دارد، علل و عوامل مؤثر بر پیدایش آن و درمان و پیشگیری از آن را شرح می دهد .

الکندی درکتاب خود درمورد کاربرد ریاضیات درطب بویژه درزمینه فارماکولوژی، بحث نموده است.ازجمله وی روشی ریاضی جهت تفسیرکمی قدرت داروها ارائه نمود ونیزسیستمی رامطرح کرد که پزشکان بتوانند پیشاپیش ، روزهای بحرانی یک ناخوشی راتخمین بزنند.

رازی که درکتاب طب خود ازبیماریهای سرخک و آبله نام می برد، درکتاب تردیدی برگالن، اولین فردی است که برتصورات عناصرکلاسیک ارسطو و نظریه اخلاط گالن، بکمک شیوه تجربی خط بطلان کشیده است.

فارابی شرحی بر کتاب علم النفس ارسطو نوشت و تلاش کرد دیدگاه های ارسطو و افلاطون را به هم نزدیک کند. وی همچون ارسطو، نفس را صورت بدن می داند اما برخلاف وی آن را منطبع در بدن آن گونه که صورت منطبع در ماده است تلقی نمی کند.

ابن سینا که پدرطب مدرن خوانده می شود، ویکی ازمتفکران بزرگ و اساتید علم طب محسوب می گردد، کتاب قانون درطب و کتاب التیام رانوشته است، ایندو تاقرن17 ازرساله های عمده طب درمیان مسلمانان واروپائیان بوده است .ابن سینا روشهایی برای تجربه وکمیت سنجی منظم درمطالعات فیزیولوژیک ارائه نمود، ماهیت سرایت پذیری بیماریهای عفونی را شناسائی نمود و روش قرنطینه راجهت محدود سازی گسترش بیماریهای عفونی ارائه داد، وی طب تجربی و فعالیتهای بالینی را مطرح نمود.اولین کسی است که ازباکتری و ارگانیسمهای ویروسی نام می برد، تفاوت مدیاستنیت راازپلورزی بیان نمود، ماهیت مسری سل ، قابلیت انتشار بیماریها توسط آب و خاک رابیان کردواولین کسی است که بوضوح ازمشکلات پوستی، بیماریهای منتقله جنسی، انحرافات جنسی،و ناخوشی های عصبی نام برده است ونیزکاربرد یخ جهت درمان تب، وجداسازی طب ازفارماکولوژی رابیان نمود ، امرمهمی که درتوسعه دانش داروسازی بسیاراهمیت داشته است.

ابن سینا مسایل مربوط به نفس انسانی را به تفصیل بررسی کرد. او ادله ای بر تجرد نفس اقامه نمود و به قوا، کارکردها و ویژگی های نفس انسانی پرداخت. از جمله مباحثی که او در کتاب قانون مطرح کرد، کارکرد بخش های مغز و نقش اعصاب در بدن بود. او در این کتاب از بیماری مالیخولیا ( که امروزه به عنوان نوعی افسردگی شناخته می شود ) ، نام برده و به بحث در مورد آن می پردازد.

ابن هیثم در1021میلادی ، پیشگام جراحی چشم بوده است، وی اولین کسی است که درکتاب اپتیک خود،بررسی دقیقی ازفرایند دیدن و درک بینائی بعمل آورده است.

ابن نفیس بسال 1242 اولین کسی بود که گردش خون ریوی و گردش خون کورونرراتوصیف نمود ، ازاینرو اورا پدرفرضیه گردش خون می دانند.او اولین کسی است که ازمتابولیسم حرف زده ویافته های نوینی ازفیزیولوژی و روانپزشکی ( که جایگزین روشهای ابن سینائی و گالنی گردید وفرضیه های آنها رادرمورد اخلاط بی اعتبارنمود) ، نبض ، استخوان، عضلات، روده ها، اعضاء حسی ، کانالهای صفراوی، مری ، معده و...راارائه نموده است.
غزالی به پیوند بین تن و روان معتقد بود و رفتار انسان را ناشی از فرآیندهای بدنی و روانی می دانست. او فرایندهای روانی همچون اندیشه، غم، شادی، درد و رنج، گرایش و گریز و به طور کلی محرک ها و انگیزه ها را مور بحث قرار داده است. در کتاب احیا العلوم الدین، وی مطالبی در مورد شخصیت و صفات شخصیت ارایه نموده است. بعلاوه به بررسی های فردی در مورد رفتار انسان پرداخته و ویژگی های روانی و شخصیتی آنها را مورد تحلیل قرارمی دهد.
ابن عربی در کتاب فصوص الحكم در باره انسان کامل موضوعات و مباحثی را مطرح می کند که در روانشناسی قابل طرح است.
ملاصدرا در رابطه با نفس، نظر خاص و متمایزی از ذدیگران دارد. وی معتقد است نفس در ابتدا از جوهری مادی برخوردار است و خواص ماده را دارد، اما به تدریج و در مسیر تكامل، ابتدا به نفس نباتی سپس حیوانی و در نهایت به نفس انسانی تبدیل می شود و در هر مرحله از ابزار و استعدادهای مربوط به هر مرحله برخوردار می شود و در نهایت در مرحله نفس انسانی به درجه ای می رسد که دیگر هیچ یک از خواص و محدودیت های ماده، اعم از حجم و مكان و زمان و ... را ندارد.

ازسایرابداعات اطباء مسلمان می توان به کشف سیستم ایمنی بدن، ابداع دانش میکروبیولوژی، استفاده ازآزمونهای حیوانی و ترکیب طب باسایردانش ها( شامل کشاورزی، گیاهشناسی، شیمی، و فارماکولوژی) و نیزاختراع سرنگ تزریق توسط عماربن علی الموصولی درقرن 9 میلادی ، اولین داروخانه دربغداد، تفکیک طب ازفارماکولوژی درقرن 12 و کشف دست کم 2000 ماده طبی و شیمیائی اشاره کرد.