تئوري‌ نقش‌گيري‌ سلمن

مطابق‌ با نظريه‌ سلمن‌ كودكان‌ به‌ تدريج‌ كه‌ توانايي‌ تميز ديدگاه‌خودشان‌ از ديدگاه‌ ديگران‌ را پيدا مي‌كنند به‌ درك‌ بهتري‌ از خودشان‌ و ديگران‌ نائل‌ مي‌آيند.سلمن‌ معتقد است‌ كه‌ براي‌ شناسايي‌ فرد ديگر، شخص‌ بايستي‌ بتواند خود را به‌ جاي‌ او بگذارد وافكار، احساسات‌، انگيزه‌ها و نيتها و به‌ طور خلاصه‌ عوامل‌ دروني‌ كه‌ مؤثر بر رفتارش‌ هستند رابشناسد. اگر كودك‌ چنين‌ توانايي‌ مهمي‌ را كه‌ مهارت‌ نقش‌گيري‌ ناميده‌ مي‌شود، بدست‌ نياوردتنها اين‌ گزينه‌ را خواهد داشت‌ كه‌ او را بر حسب‌ اسنادهاي‌ بيروني‌ مثل‌ ظاهر او، فعاليتهايش‌ و يادارايي‌هايش‌ توصيف‌ 

ادامه نوشته

نظریه اخلاقی جیمز رست

جيمز رست‌ روانشناس‌ تربيتي‌، استاد دانشگاه‌ مينه‌سوتا و جزو اعضاء مؤسس‌ مركز مطالعات‌اخلاقي‌ دانشگاه‌ مذكور بوده‌ و در سن‌ 58 سالگي‌ دارفاني‌ را وداع‌ گفته‌ است‌. رست‌ فعاليتهاي‌زيادي‌ در زمينه‌ مطالعه‌ رشد اخلاقي‌ انجام‌ داده‌ كه‌ مهمترين‌ فعاليت‌ او تهيه‌ آزمون‌ DIT يا(Defining lssues test ) آزمون‌ تبيين‌ مسائل‌ بوده‌ است‌. اين‌ آزمون‌ به‌ روشي‌ چند گزينه‌اي‌ بوده‌ وجايگزين‌ مناسبي‌ براي‌ مصاحبه‌هاي‌ كلبرگ‌ در مورد رشد اخلاقي‌

ادامه نوشته

نظریه اخلاقی زیگموند فروید

فروید روانکاو معروف اطریشی قرن نوزدهم مهم ترین و جنجالی ترین نظریات را پیرامون شخصیت ارائه داده که بخش عمده آن همچنان اعتبار علمی خود را حفظ کرده است، فروید معتقد است که انسان محکوم سرنوشت خویش است و سرنوشت هر کسی را نیازها و تمایلات سرکوب شده و عقده ها و ناکامی ها می سازد. 

تثلیث روانی

مبنای همه نظریات فروید پیرامون شخصیت انسانی بر تثلیث روانی قرار گرفته است، در نظر او شخصیت آدمی و دستگاه روانی او از سه بخش متمایز بنام شعور خودآگاه (concious) و شعور ناخودآگاه (ANCON 

ادامه نوشته

نظریه اخلاقی فیض کاشانی

محمد بن مرتضي بن محمود، مشهور به « ملامحسن فيض كاشاني » از علماي بزرگ در عصر صفوي است. وي در سال 1007 هجري قمري در كاشان در خانواده اي دانشمند و ديندار چشم به جهان گشود. جدّ وي تاج الدين شاه محمود، فردي حكيم و علامه اي متألّه بود. پدر ايشان نيز، شاه مرتضي يكي از علما و فضلاي برجسته ي كاشان بود كه گنجينه اي از كتاب داشت و به موجب شهرت علمي و كتابخانه ي بزرگش، مورد توجه علما آن

ادامه نوشته

نظريه رشد اخلاقی ابوعلي سينا

ابن‌سينا فضائل را به فضائل نُطقى (یا عقلى) و خُلقى تقسيم مى‌كند که فضایل نطقی، فضایل نفس هستند و فضایل خُلقی، فضایل بدن اراده كننده. راه رسيدن به فضايل اخلاقی رعايت قاعده اعتدال است. نکته مهم در نظریه ابن‌سينا اكثري دانستن قاعده اعتدال است. 

ابوعلي سينا نفس و قواي انساني را به صورت زير طبقه بندي كرده اسـت: قـواي مدركه و محركه كه در آن 

ادامه نوشته

نظريه رشد اخلاقی ابو نصر فارابي

ابو نصر محمد فارابی (257 تا 339) به عنوان اندیشمند شیعی مذهب و مؤسـس فلسـفۀ اسـلامی بـا اعتقـاد کامل به وجود گرایشات فطري، انسان را موجودي مختار میداند و معتقد اسـت که هـیچ کس بر اساس فطرت، مجبور به «خوب بودن » یا «بد بودن » نیست.

فارابی مشکلاتی از قبیل دزدي، قتل، جنایت یا حتی اختلافات سیاسی را مشکلات اجتماعی نمی داند و فرد را 

ادامه نوشته

نظریه اخلاقی ارسطو

ارسطو به تعلیم و تربیت اخلاقی بیشترین توجه را دارد و تأکید او بر تعلیم و تربیت، در نظریاتش که راجع به مواظبت و مراقبت پیش از تولد و بازیهای کودکان است کاملاً مشهود است. ارسطو با هر تعلیم و تربیتی که تأکید بر تربیت فنی و عملی دارد کمترین موافقت را داشت، به این دلیل که چنین طرحی استعدادهای عالیتر نفس را به کار نمی گیرد و بدین ترتیب انسان را برای نیل به غایت خاص خود، که مقصود تعلیم و تربیت است، آماده نمی

ادامه نوشته

رشد و تحول اخلاق از نظر قرآن

انسان از نظر قرآن از دو بعد ساختمان مادي يعني پيكـر انسـان و بعـد متافيزيـك يعني حقيقت روح و انديشه يعني سكوي پرواز فكر، تشكيل شده است. اين ابعاد در جهات مختلف منظم شكل گرفتهاند تا انسان بتواند به همه خواسته هاي مادي و معنوي خود پاسخ گويد.

جنبه مادي انسان سرشـت يـا غريـزه اسـت و جنبـه غيرمادي روح ميباشد. در خطبه هاي امام علي (ع) 

ادامه نوشته